Efter et års uddannelse er landets første faglærte
kørsels- og lagerdisponenter endelig udklækket. Det var et
forventningsfuldt hold, der blev fejret på EUC Lillebælt i
Fredericia, da alle seks bestod den afsluttende prøve med de
højeste karakterer på skalaen.
En solrig formiddag i Fredericia stod i
eksamensnervøsitetens tegn. Men der var ingen grund til nerver,
fortæller Peter Hassert, underviser og koordinator på Trin 3 - et
navn som uddannelsen også går under. "De klarede sig virkelig flot.
Alle seks demonstrerede både det høje ambitionsniveau og den
ihærdige arbejdsvillighed de har udvist gennem hele
forløbet".
Det lille hold på seks deltagere kan med rette kalde sig pionerer
inden for transportbranchen. Med afslutningen af Trin 3 er de nu
Danmarks første faglærte kørsels- og lagerdisponenter med papir på
deres kvalifikationer. Gennem uddannelsen har de bl.a. haft om
emner som konflikthåndtering, arbejdsmarkedslovgivning,
kvalitetsstyring, arbejdsmiljø og virksomhedsøkonomi.
Inspektør Lasse Kaasgaard var naturligvis også til stede efter den
afsluttende prøve for at ønske pionererne tillykke med deres flotte
præstationer. "De er stolte, og det kan de med god grund være. De
har taget et stort ansvar for deres læring, og de har klaret det
imponerende godt. Der er ingen tvivl om, at de har, hvad der skal
til, for at de nu kan arbejde med styring og ledelse af transporter
eller lagre, afhængigt af den linje de har valgt", fortæller Lasse
Kaasgaard.
Fremtiden som faglært disponent
"Nogle af deltagerne har taget uddannelsen med henblik på at
udvikle sig i deres nuværende arbejde og for at få flere spændende
arbejdsopgaver, som f.eks. at blive inddraget i faglige projekter.
Andre vil bruge uddannelsen som en platform til at foretage et
skifte i karrieren og søge over som f.eks. disponent, kørselsleder,
lagerchef eller logistikchef - alt efter ambitionsniveau og ønsker
for fremtiden", fortæller Peter Hassert.
Tre af deltagerne på Trin 3 har allerede oplevet, hvordan de ting,
de har lært, kan blive inddraget i deres daglige arbejde. Kim
Kruse, Rolf Mikkelsen og Anders-Peter á Grømma fra Post Danmark
udarbejdede i fællesskab en chaufførhåndbog som et led i
uddannelsen. Håndbogen har de allerede været i København og
præsentere for ledelsen.
"Chaufførhåndbogen er lavet som er opslagsværk til chaufførerne i
Post Danmark omkring praktiske emner, de kan have brug for i deres
daglige arbejde. Det var et rigtigt spændende og konkret projekt,
som vi kan bruge fremadrettet i vores job", fortæller Rolf
Mikkelsen.
Om sit personlige udbytte af uddannelsen, fortæller Rolf Mikkelsen:
"Jeg har lært meget, som jeg kan bruge i min stilling som
kørselsdisponent. Specielt fagene kommunikation og ledelse er
brugbare værktøjer, der har lært mig, hvordan jeg bedre kan løse de
opgaver, jeg bliver stillet over for i min dagligdag".
Hvem kan gå på Trin 3?
Hvis man har et svendebrev inden for enten lager, vejgods, bus,
eller post, kan man starte direkte på uddannelsen som kørsels-
eller lagerdisponent. Har man ikke svendebrev, men er en erfaren
medarbejder, kan man via det, der kaldes Meritvejen, få merit for
de kompetencer man har, og på den måde få adgang til
uddannelsen.
Uddannelsen som faglært kørsels- eller lagerdisponent varer et år
og indebærer 15 uger på skole. Resten af tiden er man i praktik på
sin arbejdsplads, hvor man udfører sit normale arbejde.
Har man mere blod på tanden efter at have afsluttet Trin 3, er
uddannelsen adgangsgivende til uddannelsen som logistikøkonom samt
til den videregående merkonomuddannelse i International Transport
og Logistik.