TSU tilbyder kapacitet til AMU takster

30. april 2009

De nye efteruddannelsesregler for chauffører træder snart i kraft, og det vil øge presset på uddannelsessystemet. TSU Simulatorcenter A/S tilbyder skoler samarbejde om kurser og efteruddannelse. 
 
Transportbranchen oplever for tiden en stigende efterspørgsel på AMU-kurser. Inden for kort tid vil presset på uddannelsessystemet stige yderligere, idet det til september bliver obligatorisk for alle chauffører at komme på efteruddannelse hvert femte år.

I runde tal drejer det sig om 55.000 godschauffører, der skal på fem dages kvalifikationsuddannelse, hvor de bl.a. skal lære om brændstoføkonomisk kørsel, færdselssikkerhed, regler på vejtransport- og godstransportområdet og sundhed. På busområdet er efteruddannelse af chauffører allerede i gang.

Efteruddannelsen består af et obligatorisk forløb af tre dages varighed og to dage med et valgfrit forløb. Når det gælder de valgfrie dage, kan chaufførerne vælge mellem forskellige individuelle kursustilbud - herunder træning i TSU's bus- og lastbilsimulatorer. I øjeblikket er TSU på vej rundt i landet for at fortælle om de kurser, de kan tilbyde. 

TSU Simulatorcenter A/S tilbyder for nærværende fire kurser, der er godkendt i henhold til EU's efteruddannelses direktiv; defensiv kørsel, energirigtig kørsel, kørsel med ny teknologi, samt branchetilpasset kørsel. Kurserne tilbydes på AMU-vilkår med mulighed for VEU-godtgørelse.

- Når vi afholder kurser i Vejle, kan vi tage et hold ind på 16 kursister, som alle i løbet af én dags varighed kan få undervisning i teori samt to individuelle kørelektioner hver. Vi har også rig mulighed for at komme ud til skolerne med vores mobile lastbilsimulator og foretage undervisningen dér, fortæller Magnus Købke, direktør hos TSU Simulatorcenter A/S.

Med TSU's bus- og lastbilsimulator kan man opleve den nyeste teknologi inden for området. Det unikke ved denne teknologi er, at træningen kan tilpasses den enkeltes chaufførs behov:

- Kører en kursist f.eks. i modulvogntog eller forvogn/hænger til dagligt, eller skal til det, kan simulatortræningen foregå i et simuleret tilsvarende køretøj. På den måde kan vi skræddersy kørselstræningen efter chaufførens ønsker, siger Magnus Købke.

Alle, der har prøvet TSU's simulatorer, vil kunne medgive, at det er utroligt virkelighedstro. Lastbilsimulatorerne er bygget op som et Volvo FM9 førerhus, hvor hvert tryk på pedalerne eller ryk i rattet får simulatoren til at bevæge sig, som sad man i en rigtig lastbil. Foran sig har man 18 kvadratmeter lærred med landskabsbillede af f.eks. by, motorvej eller bjergkørsel i alt slags vejr.

Men køre lastbil, det kan chaufførerne godt. Det er ikke dét TSU fokuserer på i deres kurser:

- Vi skal ikke lære chaufførerne at køre lastbil. Det kan de udmærket i forvejen. Dét, vi fokuserer på i vores undervisning, er adfærd og holdningsbearbejdelse. Det er kvaliteten i kørslen. På en kort tur i en simulator kan man nå at opleve mange situationer, som kan være tankevækkende, og det bruger vi god tid på at evaluere. Det er netop her, at vi kan ændre adfærden og dermed være med til at højne sikkerheden på vejene, fortæller Anton Ahrensberg, Uddannelseschef hos TSU Simulatorcenter A/S.

TSU Simulatorcenter A/S har stor erfaring med at udbyde kurser for chauffører. I første kvartal 2009 havde centeret 500 kursister på kursus. Heraf blev 150 undervist i TSU's højteknologiske lokaler i Vejle, mens 350 blev undervist ude på skoler, eller i virksomheder, hvor TSU mødte op med deres mobile simulator.


For at få mere at vide, kontakt TSU Simulator Center A/S:

Uddannelseschef Anton Ahrensberg
TSU Simulatorcenter A/S
Centerbakken 3
7100 Vejle
E-mail: aa@tsu.dk
Telefon: 76 42 98 00

 


- TUR


 

facebook twitter

Nyheder

Nyhedsbrev - udgives hver fredag