TUR har netop afholdt årets første AMU dialogmøde. Det
var dermed også det første møde efter, at den nye finanslov er
trådt i kraft - og det er et dystert billede, der tegner sig for
stort set samtlige AMU centre blot et par måneder inde i
året.
Transporterhvervets Uddannelser (TUR) afholder årligt 4
dialogmøder med skoleledere fra landets AMU centre. TEC
Landtransport i Hvidovre lagde denne gang hus til, hvor knap 50
deltagere var samlet. Her informerede TUR på sædvanlig vis om
sidste nyt fra bl.a. lager-, personbefordrings- og
vejgodstransportområdet. Desuden var der indlæg fra Trafikstyrelsen
ved Johnny Bengtson. Nedenfor kan TURs præsentation fra mødet
downloades.
Voldsomt fald i aktiviteten
Som et vigtigt punkt på dialogmødets dagsorden stod overskriften
"Konsekvenser af genopretningspakken og ændrede vilkår for skoler,
brugere og virksomheder". Med den nye finanslov er der bl.a.
indført et loft på, hvad 6 ugers selvvalgt uddannelse må koste, og
der er sket en reduktion af veu-godtgørelsen på 20 %. Der er ingen
tvivl om, at nedskæringerne på AMU området vil få stor indflydelse
på den kommende AMU aktivitet, og det har længe været frygtet i
branchen, at aktivitetsnedgangen måske kunne risikere at nå op på
ca. 30 %. Men det ser mere dystert ud, når man spørger
skolerne.
På dialogmødet fik samtlige skoleledere taletid - og meldingen var
klar. Hos stort set alle skoler kan der tydes en generel
tilbagegang på mellem 30-50 % i aktiviteten på transportkurserne.
Langt de fleste steder er alt inden for busområdet gået helt i stå,
mens der også er sket et voldsomt fald i de kørekortgivende AMU
kurser. Dette er kurser, der ofte er blevet gennemført af
ledige, som derefter har opnået ansættelse i en
transportvirksomhed. Det er nu blevet for dyrt - og det kan
skolerne mærke. Kun meget få ledige er nået frem til et AMU kursus
inden for transport efter den nye finanslov.
Skolerne iagttager, at jobcentrene er yderst tilbageholdende med
iværksættelse af aktivitet inden for transportområdet. Samtidig
synes der at råde stor uensartethed forskellige steder i landet i
jobcentrenes vilje og evne til at iværksætte uddannelse for ledige.
Det er således blevet helt almindelig praksis, at ledige afkræves
en dokumenteret jobgaranti, inden der kan ydes støtte til
uddannelse.
På mange skoler har det været nødvendigt at fyre medarbejdere, og
de fleste forventer, at der må tages afsked med flere medarbejdere
senere på året. For man regner ikke med, at man har set det værste
endnu - i 2012 følger der flere beskæringer.
TURs sekretariatschef Hans Christiansen
konstaterer:
- Vi står i en yderst alvorlig situation. Den fortsatte tilgang af
veluddannet og kvalificeret arbejdskraft til transporterhvervet er
simpelthen truet. Når AMU programmet rammes så voldsomt, så
udtørrer en kilde til fortsat rekruttering til transportbranchen.
Vi er i TUR tillige dybt bekymrede over udviklingen i skolemiljøet,
hvor man nu tilsyneladende er nødt til at sige farvel til gode og
kompetente medarbejdere. Vi kan absolut frygte at de fagligt stærke
faglærermiljøer på skolerne bliver svækket.
TURs præsentation fra dialogmødet:
Dialogmøde 24. februar 2011
-TUR