Den 1. januar 2011 får TUR ny formand. Den nye formand,
Niels Henning H. Jørgensen, forudsiger flere udfordringer for TUR i
det kommende år, hvor skoler og virksomheder skal til at finde
fodfæste i et helt nyt scenarie for de danske transportuddannelser
efter Finanslov 2011
Med årsskiftet er tiden kommet til, at TURs formand gennem
2 år Jan Aage Hansen (3F) overdrager posten til Niels Henning Holm
Jørgensen (DI). Jan Aage Hansen indtræder herefter på posten som
næstformand. Niels Henning Holm Jørgensen, der er chefkonsulent hos
DI Transport, har mange års erfaring med udvikling af de danske
transportuddannelser. Han er tidligere faglærer på TEC, har været
viceinspektør i Undervisningsministeriet og hos TUR var han fra
1990 til 1993 uddannelseskonsulent, hvorefter han indtog posten som
sekretariatschef frem til 2008. Som ny formand peger han på 3
væsentlige udfordringer for TUR i 2011.
Transportuddannelserne bliver dyrere
I 2011 bliver det dyrere at deltage i et AMU kursus, og det kommer
også til at ramme transportområdet. Som en konsekvens af
regeringens nye finanslov følger der f.eks. et loft på, hvad 6
ugers selvvalgt uddannelse via AMU må koste. Dermed bliver mange af
de mest populære kurser inden for transportområdet for dyre og kan
ikke tages af ledige - og det er kurser, der ellers tidligere er
blevet flittigt brugt til erhvervelse af certifikater, som kan give
ansættelse i en transportvirksomhed."Når AMU uddannelse bliver så
markant dyrere eller ikke længere er til rådighed for ledige, får
mange virksomheder svært ved at rekruttere de nødvendige
medarbejdere. Det vil få tydelige konsekvenser for
transportbranchen," fortæller Niels Henning Holm Jørgensen.
Også personer med en videregående uddannelse bliver ramt af
besparelser, idet denne gruppe særskilt mister retten til
statstilskud på AMU - dermed stiger deltagerbetalingen markant,
hvis man har en uddannelse over faglært niveau. Særligt inden for
personbefordringsområdet vil man kunne mærke dette indgreb - ca. 15
% personer med en videregående uddannelse endte i 2010 bag rattet i
en bus . Også personer uden dansk statsborgerskab, der har en
længerevarende uddannelse, som er godkendt i det land, de kommer
fra, mister retten til statstilskud på et AMU kursus. "TUR står
derfor over for en markant udfordring i forhold til at sikre
branchen de rette uddannelsesmuligheder fremover - især efter
Finanslov 2011", konstaterer Niels Henning Holm Jørgensen.
Det faglige niveau skal sikres
Finansloven fører flere besparelser med sig. F.eks. reduceres
veu-godtgørelsen med 20 % fra den 7. februar 2011, taksterne til
kost og logi halveres og virksomhedernes AER-bidrag stiger. Det
forventes derfor, at den samlede AMU aktivitet vil falde med 1/3 i
2011, hvilket leder frem til endnu en udfordring for TUR: Sikring
af det faglige niveau."Det faglige miljø på skolerne bliver helt
klart truet af et så markant fald i aktiviteten. TUR skal derfor
være med til at sikre, at de uddannelser, skolerne tilbyder
fremover, stadig lever op til kravene og dermed branchens behov,"
fortæller TURs formand. Det skal ske gennem en tæt dialog med
samtlige AMU skoler, der alle kommer til at mærke
besparelserne.
Vedkommende efteruddannelse skal fortsat
udvikles
Som en sidste større udfordring for TUR i 2011 peger Niels Henning
Holm Jørgensen på indsatsen omkring den lovpligtige efteruddannelse
for chauffører. Det er i EU-regi bestemt, at alle gods- og
buschauffører skal gennemgå 5 dages efteruddannelse hvert 5. år.
"Det står højt på TURs liste at sikre, at den lovpligtige
efteruddannelse fungerer på en måde, så deltagerne får endnu større
tilfredshed med udbyttet. Kurserne skal være vedkommende og tage
udgangspunkt i de erfarne chaufførers dagligdag. Også her er vejen
frem en tæt dialog med skolerne", fortæller Niels Henning Holm
Jørgensen.
For TUR kommer 2011 i høj grad til at dreje sig om at støtte og
være i dialog med både skoler og virksomheder, der bliver ramt af
de mange beskæringer. "Vi skal være med til at sikre, at vi leverer
de bedst mulige transportuddannelser inden for de vilkår, der nu en
gang er lagt for dagen, " afslutter Niels Henning Holm
Jørgensen.
- TUR