Undervisningsministeriet har netop offentliggjort
AMU-statistikken for 1. kvartal 2011. Den viser som ventet en
voldsom nedgang i antallet af kursister, der benytter 6 ugers
selvvalgt uddannelse, og det har i høj grad ramt
transportområdet.
Transportbranchen har tradition for at rekruttere en stor del
medarbejdere via AMU. Herunder er 6 ugers selvvalgt uddannelse
blevet brugt til at opkvalificere ledige, der ønsker et job inden
for transport. Men med finansloven for 2011 blev der indført
et loft på, hvad 6 ugers selvvalgt uddannelse må koste. Prisloftet
er sat til 3.500 kr. om ugen. Det har i høj grad ramt
transportområdet, da mange af de populære transportuddannelser
koster mere end 3.500 kr. om ugen.
85 % færre kursister har benyttet 6 ugers selvvalgt
uddannelse inden for transport
I første kvartal 2010 benyttede 5.793 AMU-kursister selvvalgt
uddannelse inden for transportområdet. I første kvartal 2011
er dette tal faldet til 869 kursister. Det vil sige et fald på 85
%. Det viser de seneste tal fra Undervisningsministeriets
databank.
Ser man nærmere på de to store AMU-uddannelser inden for transport
- dvs. Vejgodstransport (FKB 2224) og Grundkompetence chauffør gods
(FKB 2728) - tegner der sig det samme billede for antallet af
kursister på 6 ugers selvvalgt uddannelse. Inden for
Vejgodstransport har man i 1. kvartal 2011 oplevet et fald på 95,4
% i forhold til 1. kvartal 2010. På Grundkompetence chauffør gods
var der i 1. kvartal 2010 registreret 1.071 kursister på selvvalgt
uddannelse, mens dette tal i 2011 er faldet til 175 kursister. Det
vil sige et fald på 84 %.
Det er en meget alvorlig situation
TURs formand Niels Henning Holm Jørgensen påpeger, at situationen
er katastrofal:
- Udviklingen er katastrofal for transportbranchen. Det fjerner den
rekrutteringskanal, som branchen har brugt de sidste 30 år. Det
forholder sig desværre sådan, at situationens alvor ikke er gået
rigtig op for mange virksomheder. De tror stadig, at der uddannes
chauffører og gaffeltruckførere på AMU, og at de blot kan henvende
sig til skolerne, når de mangler arbejdskraft. Man må finde andre
veje. Det viser sig, at rigtig mange jobcentre er indstillet på at
give ledige adgang til disse kurser, hvis de er garanteret job
bagefter. Virksomhederne må finde andre veje i
rekrutteringsprocessen, ellers risikerer branchen meget snart at
stå med en alvorlig mangel på arbejdskraft.
Niels Henning Holm Jørgensen understreger også, at situationen
er yderst alvorlig for landets AMU centre:
- For vores transportskoler er situationen overordentlig alvorlig,
idet man er godt i gang med at afmontere de rigtig gode faglige
miljøer, man har fået opbygget, da man er nødt til at fyre
medarbejdere. Vi håber, at situationen kan løse sig lidt op henover
efteråret i og med, at virksomhederne finder nye
rekrutteringsveje.
Hos TUR følger man udviklingen nøje.
-TUR