Ny kampagne skal gøre det populært at køre lastbil

7. september 2015

3F og arbejdsgiverforeningen ATL indgår en sjælden alliance og søsætter nu den fælles kampagne ”Job i transport”, der skal gøre op med chaufførjobbets blakkede ry og tiltrække flere unge til førerhusene.

lastbilførerhus

Chaufførerne på de danske veje er en central forudsætning for vækst og fremskridt, men der bliver stadig færre af dem. Ifølge branchens egne beregninger vil der om få år mangle op mod 4.000 chauffører, hvis det ikke lykkes at gøre det mere populært at køre lastbil.

3F og ATL lancerer nu den fælles kampagne, "Job i transport", med den ambition at ændre branchens image og tiltrække flere unge til faget.

Kampagnen appellerer også til forældrene

Skal kampagnen blive en succes, kræver det dog et opgør med ikke mindst forældres vanetænkning:

 ”Vi er oppe mod en tendens til, at mange unge ikke overvejer ret mange andre muligheder end gymnasiet, når folkeskolen er afsluttet. Derfor er kampagnen i lige så høj grad målrettet forældrene. Når de taler med deres børn om forskellige muligheder, skal de også kunne pege på uddannelsen som lastbilchauffør,” fortæller Jørgen Aarestrup, der er forhandlingssekretær i 3F og formand for Transportens Udviklingsfond.

Budskabet er, at kommunikere tydeligt at et job i transportbranchen også er værd at gå efter med sine alsidige arbejdsdage, spændende udfordringer og gode muligheder for videreuddannelse.

-TUR

 

 

facebook twitter