Flere skal få øje på "Guldet på gulvet"

8. september 2016

Hver fjerde vognmand leder forgæves efter nye chauffører. Faktisk er der næsten 10.000 ubesatte stillinger i transport- og handelsbranchen i dag, og det er ikke kun et stort problem for vognmændene, siger branchedirektør hos Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, Lars Wesch, ifølge Transportmagasinet.

GodschaufførEUD


- Hvis ikke vi får tilført tilstrækkeligt med arbejdskraft til transportbranchen, så vil vi opleve en lavere produktivitet i samfundet. Det betyder reelt, at vi allesammen bliver fattigere i sidste ende, så det er et stort problem, siger Lars Wesch til DR Trekanten.

Kan vognmændene gøre mere?
Fx har vognmandsfirmaet Bent Laugesen A/S ved Bredsten haft så store rekrutteringsproblemer, at ejer Peter Laugesen nu helt er stoppet med at lede efter chauffører:

- Hvis du søger nogle folk, så kommer der ikke nogen. Der er simpelthen ikke nogen, der vil køre lastbil i dag. Og det er måske vognmændenes egen skyld, for de skal være bedre til at hive unge ind i en tidlig alder og lære dem op, siger Peter Laugesen til DR Trekanten.

Få øje på"Guldet på gulvet"
TUR arbejder netop med denne målgruppe, og har valgt at kalde den "Guldet på gulvet". "Guldet på gulvet" er det uudnyttede potentiale, der allerede findes i virksomheden, den unge, som måske bare står og fejer i hjørnet eller laver kaffe - eller hvor man ellers kan møde unge, der nemt kunne være "transporttalenter", der bare mangler en uddannelse, men som sagtens kan blive en god faglært medarbejder.

De her unge skal man, både ude i vognmandsvirksomhederne, men også hvor man i øvrigt møder de her unge, fx på fodboldbanen onsdag eftermiddag, være bedre til at få øje på, og "hive ind" og give noget ansvar. Man skal ridse mulighederne for at komme videre op for dem, og så i øvrigt fortælle dem, at der altså findes nogle meget gode transportuddannelser, hvor der er plads til dem. Alt sammen så vi kan modarbejde den føromtalte uhensigtsmæssige samfundsproblematik:

- Vi ved de er derude - "Guldet på gulvet" - men hvis der ikke er nogen, der tager fat i dem, og viser dem vejen, så bliver de aldrig til mere end ham der fejer. I TUR tror vi på, at virksomhederne, som jo omgås de her unge hver eneste dag, med få midler kan være med til at få øje på dem - og hjælpe dem videre i systemet, lyder det fra Cecilie Villirs, kommunikationskonsulent i TUR.

Læs hele nyheden fra Transportmagasinet her

Se kampagnemateriale vedrørende "Guldet på gulvet" her

- TUR

facebook twitter