Faglærer: Sund skepsis blev til positivitet

12. oktober 2017

Pilotprojekt: MatematikFessor

Underviser i naturfag, Carsten Hebel, startede med en sund skepsis til MatematikFessor, da han afprøvede det innovative undervisningsprogram på sit hold. Nu er skepsissen byttet ud med en mere positiv tilgang.

Matematikfessor -logo -nyhed

En mandag morgen blev eleverne på et lufthavnshold på TEC i Hvidovre sat i gang med at løse ligninger. De er en del af pilotprojektet med MatematikFessor, hvor Carsten Hebel, naturfagslærer på TEC, har afprøvet systemet.

Thomas Køier Jakobsen, projektleder hos EduLab, virksomheden bag MatematikFessor, har stået for at indføre TEC og Carsten i systemet, og denne mandag står han også for undervisningen, mens Carsten følger med på sin computer.

- Jeg startede med en sund skepsis overfor det nye system, som jo ville kræve noget tid – noget af den sparsomme undervisningstid, som der jo kun kan være for lidt af. Nu oplever jeg, at det kan være et godt redskab, siger Carsten Hebel.

Tilgangen i undervisning med MatematikFessor er, at eleverne får maks. 5 minutters indføring i noget, f.eks. en grundlæggende ligning, og derefter regner de opgaver ud fra det underviste. Efterfølgende bliver niveauet sat op med 5 minutters indføring i noget sværere og opgaver på samme måde.

Fra sin egen skærm kan Carsten monitorere, hvor langt de hver især er kommet med opgaverne. Det betyder også, at hvis de bare gætter sig igennem opgaverne, opdager Carsten det og kan komme ned til eleven og forsøge at finde ud af, hvad udfordringen med opgaverne var.

- Flot Frederik, siger Carsten, da han ser en elevs positive fremgang på sin skærm.

Det er lynhurtigt at se, hvem der har brug for hjælp, og når de kan tingene, får de ros og ellers frihed til at gå videre med selvstændige opgaver.

Carsten oplever, at eleverne bliver bedre rustet til hans undervisning i naturfag, fysik og kemi og på TEC er det generelle indtryk af MatematikFessor, at der er rigtig gode perspektiver i det.

- TUR

Fakta om MatematikFessor:

  • MatematikFessor er en online matematikportal med en database af opgaver til alle klassetrin
  • Portalens opgaver tilpasser sig den enkelte elevs faglige niveau
  • Eleven arbejder ved sin egen computer og læreren kan live følge med i besvarelserne
  • 75% af Danmarks folkeskoler bruger portalen
  • TUR Forlag er initiativtager bag pilotprojektet, og TEC og EUC Nordvestsjælland er de erhvervsskoler, der i første omgang er med til at teste konceptet.

Læs artiklen: "Pilotprojekt opkvalificerer lærlinge og giver succesoplevelser"

Læs artiklen: "Store perspektiver for undervisningsprojekt"

Læs artiklen: "MatematikFessor: "Man lærer faktisk noget""

facebook twitter