Praktikpladsgaranti en løsning på chaufførmangel

1. februar 2018

Den kommende chaufførmangel skal tages alvorligt, og derfor er der behov for, at flere unge vælger en transportuddannelse. Nu bliver alle chaufførelever garanteret en praktikplads.

Praktikpladsgaranti -en -loesning -paa -chauffoermangel

Ifølge tal fra Dansk Industri og 3F vil der komme til at mangle omkring 2.500 chauffører inden for få år. Årsagerne er øget vækst og gennemsnitsalderen på chauffører som betyder, at en større årgang snart går på pension.

- Det er en alvorlig situation, som vi er tvunget til at gøre noget ved. Vi har i et par år kørt en kampagne for at få unge til at blive interesseret i jobbet som chauffør. Nu tager vi endnu et skridt og garanterer de unge en læreplads, siger Lars William Wesch, direktør i ATL og medlem af TURs bestyrelse.

Garantien gælder for alle elever på grundforløbet til chaufføruddannelsen. Ordningen træder i kraft, hvis eleverne ikke selv er lykkedes med at skaffe en praktikplads én måned før grundforløbet afsluttes.

- Vi stiller også et par krav mere for at teste elevens engagement og fleksibilitet. Men lever man op til kravene, så får man også en læreplads hos en af de virksomheder, vi repræsenterer, fortæller Lars William Wesch.

Alle skal med på vognen
Forhandlingssekretær, Kim Poder i 3F´s Transportgruppe og formand for TUR, er positiv overfor initiativet og appellerer til, at branchen løfter i flok.

- Det er et stærkt signal at sende til de unge, som gerne vil have en faglært uddannelse. Her er en uddannelse, som der helt sikkert er brug for i fremtiden. Det ville også være rigtigt godt, om det fremadrettet vil være et bredt udsnit af ATL´s medlemsvirksomheder, der vil være med til at løfte opgaven med uddanne chauffører, mener Kim Poder.

Kim Poder lægger endvidere vægt på, at ATL´s forbehold om, at lærlingen skal være villig til at flytte for at få job, vil fungere bedst, hvis de unge geografisk har mange valgmuligheder, så de ikke er nødsaget til at rykke deres tilværelse op med roden for at få praktikplads i den anden ende af landet.

- Bopæl er en barriere, men omvendt skal lærlingen også være parat til at satse lidt selv. Derfor vil praktikpladsgarantien blive meget mere nærværende, hvis både små lokale, mellemstore og store virksomheder går aktivt ind i praktikpladsgarantien, siger Kim Poder og fortsætter:

- Den anden grund til, at det brede udsnit af virksomheder skal være med, er af den simple grund, at vi har et fælles ansvar for at oplære fremtidens arbejdskraft. Det går ikke med blot at hugge den faglærte chauffør fra praktikpladsen ved at tilbyde en ny Scania og muligheden for at arbejde så mange timer, man orker.

- Vi har brug for et positivt signal til lærlingene og de kommende transportarbejdere om, at vi gerne vil have jer. Også selv om det koster lidt i starten. Det vil betale sig for hele branchen, afslutter Kim Poder.

- TUR

facebook twitter

Nyheder

Nyhedsbrev - udgives hver fredag