Løbende opgaver AMU

Arbejdet med Fælles Kompetencebeskrivelser (FKB), løbende arbejdsopgave

  • Undersøge behov inden for kompetenceområderne
  • Udvikle og ajourføre fælles kompetencebeskrivelser. FKB skal vurderes mindst hvert 3. år.
  • Udvikle og justere en hensigtsmæssig kursusstruktur med grundkursus(er), videreuddannelse og efteruddannelse.
  • Koordinere kursusstrukturen og dens elementer med andre, tilgrænsende driftområder samt med andre brancheområder og efteruddannelsesudvalg.
  • Udvikle en tæt sammenhæng til eventuelle erhvervsuddannelser.

Arbejdet med uddannelsesmål, løbende arbejdsopgave

  • Indhente behov for udvikling af nye uddannelsesmål eller revision af eksisterende.
  • Begrunde og søge om midler til at gennemføre udvikling af uddannelsesmål.
  • Udarbejde Aftale om udviklingsopgave hvert projekt.
  • Træffe aftaler med udviklere og styre udviklingsarbejdet.
  • Eventuelt foretage udvikling / revision af uddannelsesmål i regi af TUR, uden projektbevilling.
  • Forberede uddannelsesmålet til forelæggelse i udvalget, herunder.
    • fastlægge det arbejdsmarkedspolitiske behov for uddannelsen.
    • fastlægge formål og mål med uddannelsen.
    • udarbejde spørgsmål til de systemfælles redskaber.
    • Udarbejde spørgsmål til effektmåling
      udarbejde bevistekst.
    • afgive forslag til takstindplacering.
    • fastlægge eventuelle særlige krav til faglærerkvalifikationer.
    • fastlægge eventuelle myndighedskrav.
  • Fremlægge uddannelsesmålet for UVM.
  • Tilknytte uddannelsesmålet til en eller flere FKB, når det er godkendt.
  • Informere godkendt skoler om målet.
  • Følge med i aktivitetsudviklingen for områdets uddannelsesmål.

Faglæreruddannelse, løbende arbejdsopgave

  • Begrunde og søge midler i UVM til udvikling af faglæreruddannelse.
  • Udarbejde kursusplaner og budget for hvert faglærerkursus.
  • Udbyde faglærerkurser.
  • Evaluere faglærerkurser og udstede uddannelsesbevis.
  • Gennemføre faglærerkonferencer.
  • Besøge skoler og faglærere.

Udvikling af undervisningsmaterialer, løbende arbejdsopgave

  • Vurdere behov og fastlægge om udviklingen er en opgave for TUR Forlag - eller om der skal søges udviklingsmidler.
  • Begrunde og søge midler i UVM til udvikling af læremidler.
  • Træffe aftaler med udviklere og styre udviklingsarbejdet.
  • Udgive undervisningsmaterialet og stå for salg, når det er en opgave for TUR Forlag.
  • Vedligeholde og revidere undervisningsmaterialet i TUR Forlag.

Analyser, løbende arbejdsopgave

  • Indhente behov for gennemførelse af analyser.
  • Begrunde og søge om midler til at gennemføre analyser.
  • Træffe aftaler med udviklere og styre analysearbejdet.

Andre opgaver, løbende arbejdsopgave

  • I øvrigt betjene udvalgene: Referater, mødeindkaldelser og notater.
  • Deltage i arrangementer afholdt af branchen.
  • Deltage i arbejdsgrupper under UVM.
  • Deltage i den fælles udveksling af viden og erfaring om AMU-programmet, både inden for sekretariatet og med andre efteruddannelsesudvalg.
  • Forhandle med og repræsentere udvalget i forhold til andre myndigheder, i de tilfælde, hvor kompetencen uddelegeres til sekretariatet.
  • Udarbejde og vedligeholde oplysninger om uddannelserne på www.tur.dk.
  • Følge den faglige udvikling inden for området i fagtidsskrifter, på nettet, mv.
  • Udarbejde strategi- og handlingsplan for de næste 3 år.
  • Deltage i eventuelle internationale udviklingsprojekter.
  • Eventuelt forberede området for erhvervsuddannelser, meritforløb, voksenerhvervsuddannelser.
  • Afholde dialogmøder med skolerne.