Der er ingen tvivl om, at uddannelse i energirigtig
kørsel har en effekt. Det mindsker brændstofforbruget og dermed
også det samlede CO2-udslip. Men det kræver en løbende
efteruddannelse og en målrettet indsats fra virksomhedernes
side.
I disse dage afholdes FN's klimakonference i København.
Konferencen kører frem til den 18. december, og formålet er at
udarbejde en klimaaftale for perioden efter 2012, hvor
Kyoto-aftalen udløber. Frem mod denne begivenhed har der
naturligvis været meget fokus på klima og miljø i de danske medier,
og her har blikket bl.a. været vendt mod transportbranchen, der
står for en væsentlig del af det samlede CO2-udslip.
Miljørigtig adfærd er dog ikke et nyt fænomen i transportbranchen.
Kurser i energirigtig kørsel er en velintegreret del af
transportuddannelserne, og med EU efteruddannelsen er der blevet
sat yderligere fokus på de energirigtige uddannelser. Den 10.
september 2008 trådte EU-bekendtgørelsen om kvalifikationskrav på
personbefordringsområdet i kraft - godsområdet fulgte efter et år
senere den 10. september 2009. Det betyder bl.a., at alle
erhvervschauffører skal gennemføre 5 dages efteruddannelse hvert 5.
år. Indholdet er i hovedtræk repetition af grunduddannelsen
med vægt på færdselssikkerhed og energirigtig kørsel.
Og efteruddannelse gør en forskel på den miljømæssige front.
Undersøgelser viser nemlig, at 65 % af den mulige besparelse ved
energirigtig kørsel afhænger af uddannelse, træning og opfølgning.
Derudover afhænger besparelsen af chaufførens kørestil og kendskab
til bilen.
Løbende efteruddannelse vigtig
Det kommer ikke bag på Niels Larsen, der er faglærer på EUC Syds
transportafdeling i Aabenraa. Skolen gennemførte de første kurser i
energirigtig kørsel for 10 år siden og i løbet af de første 5 år,
havde de ca. 1.000 chauffører på kurser i energirigtig køreteknik.
Nu tilbyder EUC Syd langt de fleste kurser gennem den obligatoriske
efteruddannelse, og Niels Larsen er ikke i tvivl om, at der kan
spares rigtig meget på den miljømæssige front via energirigtig
kørsel - men det kræver netop, at chaufførerne løbende får
opkvalificeret kompetencerne: "På den korte bane er effekten
tydelig. Chaufførerne kommer tilbage fra et kursus i energirigtig
kørsel og kan fremvise tydelige brændstofbesparelser. Men på den
lange bane begynder det at knibe, da mange chauffører falder
tilbage i gamle rutiner, hvis ikke kompetencerne bliver
genopfrisket," fortæller han.
Uddannelse er derfor et vigtigt led i arbejdet med at reducere det
samlede CO2-udslip, men som Niels Larsen yderligere understreger,
så skal det kombineres med en målrettet indsats fra virksomhedernes
side: "Mange transportvirksomheder er ved at være med på vognen, og
de har faktisk et højt ambitionsniveau på den miljømæssige front,"
fortæller han.
Den kollektive trafik er godt med
Også inden for personbefordringsområdet har mange virksomheder
søsat brændstofs- og energibesparende initiativer. Bl.a. Arriva -
der er en af Europas største leverandører af kollektiv trafik - har
i særlig grad taget det miljømæssige ansvar på sig. Fra den 31.
december 2009 har Arriva fået udstyret deres busser med et særligt
måleudstyr, der kan beregne det nøjagtige brændstofforbrug og
dermed CO2-udslip for hver enkelt chauffør - samtidig informerer
systemet chaufføren om, hvor miljøvenlig kørslen er ved at lyse
enten grønt, gult eller rødt. "Det er et led i vores klimavision,
og målet er en brændstofbesparelse på 10 %," fortæller
forretningsudviklingsdirektør hos Arriva Jonas Permin. Via dette
system er den enkelte chauffør hele tiden bevidst om, hvilke reelle
besparelser han eller hun kan præstere. I det samlede regnskab har
man hos Arriva en forventning om, at den fokuserede miljøindsats
til næste år vil kunne spare miljøet for flere tusinde ton
CO2.
Det er ikke kun hos Arriva, at man fokuserer på energirigtig
kørsel. De øvrige leverandører af kollektiv bustrafik er også meget
aktive i arbejdet med at nedbringe forbruget af brændstof og dermed
belastningen af miljøet. "De regionale trafikselskaber trækker på
samme hammel som Arriva. Det ser vi bl.a. via de udbudsmaterialer,
som leverandørerne lægger til grund for deres tilbud om kørsel. Her
er der på det sidste kommet eksempler på egentlig præmiering af
energiøkonomisk kørsel, " fortæller Preben Mandrup, der er
seniorkonsulent hos Transporterhvervets UddannelsesRåd (TUR).
Energiøkonomisk kørsel indgår som en del af beslutningsgrundlaget
hos trafikselskaberne og har dermed opnået status som et vigtigt
konkurrenceparameter.
Meget tyder på, at man i transportbranchen godt kan være med, når
der i disse dage bliver diskuteret klima på livet løs. Mange af
branchens virksomheder har længe haft fokus rettet mod energirigtig
kørsel, og man ved, at et vigtigt redskab - for at opnå den
optimale effekt - er uddannelse, træning og opfølgning.
- TUR