Sikkerhed, miljø og økonomi ved DM

23. marts 2009

EUC Lillebælt var ikke kun vært for DM for transportlærlinge. Transportbranchen benyttede lejligheden til at demonstrere deres bedste initiativer inden for sikkerhed, miljø og økonomi.

Det har stor betydning både for miljøet og økonomien, om et vogntog bruger 9 liter brændstof på at køre 20 km eller bare 6,95 liter. Den store forskel gjorde indtryk på chauffører og vognmænd, der deltog i Volvos Super Eco Driver konkurrence, der går ud på at køre en strækning på cirka 20 km på den mest brændstoføkonomiske måde.

Først kører deltagerne ruten på 20 km igennem for at lære den og lastvognen at kende. Derefter får chaufføren et 15 minutters kursus i brændstoføkonomisk kørsel. På den anden tur gælder det konkurrencen. Her skal deltagerne gennemføre ruten med henblik på at bruge så lidt brændstof som muligt. Ved hjælp af Volvos dynafleet-system er alle vogne i online-forbindelse med en computer, der registrerer alle data under kørslen.

 - Det er klart, at med en besparelse på brændstof, der kan komme op mod 30 procent, så har en økonomisk kørsel stor betydning for vognmanden. Det kan forbedre hans konkurrenceevne betydeligt eller måske endda afgøre en virksomheds overlevelse. Samtidig lægger Volvo stor vægt på den positive effekt på miljøet, siger markeds- og kommunikationschef Peter Andersen og fortsætter:

- Det kan være helt enkle ting, der har stor betydning. Det gælder blandt andet om at holde et fornuftigt omdrejningstal, og kører man på en motorvej, kan man løfte foden fra speederen 2 km før den afkørsel, hvor man skal af. Hastigheden skal jo alligevel nedsættes.

Volvos internationale konkurrence om brændstoføkonomisk kørsel løber indtil juli i år, og man kan tilmelde sig hos den lokale Volvo-forhandler.

Dæk- og koblingspecialiteter

Bridgestone er markedsførende i Danmark, når det gælder dæk - ikke mindst til last og varevogne. Derfor havde Bridgestone igen i år en stand, der trak mange engagerede transportfolk. Inde i hallen var den Williams Formel 1 udstillet, som Nico Rosberg og Kazuki Nakajima kørte sidste år. Den lille hurtige sag kan accelerere fra 0-200 km/t på mindre end 5 sekunder. Topfarten er 360 km/t. Ved en hastighed på 200 km/t tager det en F1'er 1,9 sekunder at bremse til totalt stop.

Uden for hallen afholdt Bridgestone en publikumskonkurrence i hjulskifte. Det gjaldt om at skifte forhjulet på en lastbil så hurtigt som muligt, og det lykkedes selv folk med trænede hænder at få sved på panden.

- Vi synes, det er festligt at være med her, fordi vi møder mange interesserede chauffører og vognmænd, som vi har meget til fælles med, siger salesmanager Carsten Linding frab Bridgestone.

Blandt specialiteterne var også udstilling og demonstration af en fuld luftservo kobling fra VBG. Det tager den 9 sekunder at sikre en sammenkobling med for eksempel en hænger og letter chaufføren for måske flere minutters arbejde. Dertil kommer fordelagtige klimabeskyttelses- og sikkerhedsparametre.

Pas på børnene
"Trafiksikkerhed i øjenhøjde" er en kampagne, der skal lære børn at placere sig rigtigt i trafikken og i byrummet. Alt skal gøres for at forebygge, at der sker ulykker. Derfor er Danske Fragtmænd, Falck, Volvo, DTL og 3F Transportgruppen gået aktivt ind i indsatsen for at lære børn, hvordan de kan passe på sig selv. Til det hører, at de skal op i førerhuset på en lastbil og med egne øjne erfare, hvor begrænset et udsyn, chaufføren har fra vinduer og sidespejle.

- Vi besøger skoler og har hele dage i nogle kommuner, hvor vi underviser skoleelever i 2. til 4. klasse. Børnene er meget interesserede, og de synes, det er spændende at komme op og sidde i lastbilens førerhus. Da børnene er meget motiverede, mener vi, at de lærer meget af det, fortæller markedskoordinator Henriette Aagaard, Danske Fragtmænd.

I førerkabinen får børnene også lejlighed til at mærke rykket i sikkerhedsselen ved opbremsninger, og de får demonstreret de blinde vinkler.

- Det gør indtryk på dem, når de kan se, hvordan deres kammerater forsvinder ud af synsfeltet, jo tættere bilen kommer på dem. De er altid overraskede over, hvor lidt chaufføren kan se, fortæller Henriette Aagaard. Hun understreger, at der naturligvis også satses meget på at undervise chauffører i emnet. Efter undervisningen får børnene en trafiksikkerhedsvest og refleksbånd med hjem og desuden en folder, så forældrene kan følge op på undervisningen.


Lastbilsimulator
De besøgende ved transportlærlingenes DM havde også lejlighed til at køre lastbil gennem et snedækket landskab. De skulle bare tage plads i førerhuset og sætte vognen i gear. Det hele foregik i simulatorvognen fra TSU Simulatorcenter A/S og var uhyggeligt virkelighedstro.

Fra kontrolrummet gav instruktør Søren Danielsen elementære instruktioner, og så gik det ellers ad motorvejen et sted i Midteuropa. Der lå sne, tågen var tæt og sigtbarheden ringe, men der var god plads på vejen.

De fleste, der afprøvede simulatoren kørte friskt til og kravlede op på de lovlige 80 km/t - det gik jo fint. Indimellem lokkede instruktøren med små fælder som fx at tjekke radioen, mobilen eller lignende aktiviteter, som en chauffør bør afstå fra, når han sidder ved rattet.

Pludselig nærmer vores lastbil sig en uforudset hindring, og et lille ryk i rattet og en markering på bremsen får bagenden til at slå ud. Hvis chaufføren klarer den situation, kommer han senere til en uforudset kø, der nærmer sig med foruroligende fart. Vognens bremselængde er alt for lang til at undgå det, der ikke må ske.

En tur i simulatoren var virkelig en øjenåbner for mange, og den må betegnes som genial i undervisningen. Magnus Köbke, der er direktør i Transportsektorens Uddannelsesfond, siger:

- Vores målinger viser klart, at de, der er blevet undervist i simulatoren, har væsentlig færre skader end tilsvarende, der ikke har prøvet den. Udbyttet af simulatorundervisningen er ikke bare træning i at håndtere situationer, men i høj grad også mentalt, fordi folk virkelig får noget at tænke over.

På den måde blev danmarksmesterskaberne for transportlærlingen udbytterigt på mange planer takket være de spændende øvrige aktiviteter den dag på EUC Lillebælt.

 

- TUR

 

 

facebook twitter