Centerrådet for VEU-Center Østjylland forudser en
betydelig nedgang i efterspørgslen på efter- og videreuddannelse.
Dette som en konsekvens af takstnedsættelser og beskæringer på AMU,
som regeringens genopretningsplan og Finanslov 2011
indebærer.
De danske arbejdsmarkedsuddannelser har netop fejret 50 års
jubilæum. Men som meldingerne om nedskæringer på AMU-området bliver
flere og flere, er den festlige stemning på vej over i en bekymring
for fremtiden. Nedskæringer på AMU omfatter bl.a. en reduktion af
VEU-godtgørelsen og SVU (godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste)
på 20 % fra henholdsvis februar og april 2011. Derudover halveres
taksterne til kost og logi, og der indføres en fast takst på 450
kr. som tilskud pr. overnatning (kost/logi). Yderligere vil
deltagerbetalingen for medarbejdere med videregående uddannelser
stige markant, idet de ikke længere vil være berettiget til
statstilskud.
Konsekvensen er mindre uddannelse
Undervisningsministeriet udpegede den 1. januar 2010 13 VEU-Centre
landet over. VEU-centrene er nedsat for at styrke AMU via en
central formidling af et lokalområdes uddannelsesmuligheder og skal
være med til at sikre brugere og virksomheder fleksible og
effektive uddannelsestilbud. Hos Centerrådet for VEU-Center
Østjylland, der dækker Århus, Skanderborg, Silkeborg, Hedensted,
Horsens, Odder og Samsø, har man set sig nødsaget til at reagere på
Genopretningsplanen og Finanslov 2011 med en pressemeddelelse, der
opridser nogle af de mulige konsekvenser ved de kommende
besparelser. Heri skriver man bl.a.: "Det vil med stor
sandsynlighed betyde, at virksomhederne reducerer antallet af
medarbejdere, som de vil sende på efter- og videreuddannelse. For
skolerne vil besparelserne reelt betyde, at der er AMU-kurser, som
det vil være vanskeligt at videreføre uden store tab eller
drastiske ændringer i måden, de gennemføres på". Konsekvensen af
nedskæringer på AMU bliver meget vel mindre uddannelse.
Loft på 6 ugers selvvalgt uddannelse rammer
transportbranchen
Med den kommende finanslov tyder meget på, at der også vil blive
indført begrænsninger i retten til 6 ugers selvvalgt uddannelse.
Der lægges op til et loft på, hvor meget de 6 ugers selvvalgt
uddannelse må koste, og det kommer til at ramme en stor del af de
ledige, der ønsker at søge ind i transportbranchen, da de mest
populære kurser dermed bliver for dyre. "Loftet på de 6 ugers
selvvalgt uddannelse kommer til at gøre det meget svært at bruge en
ledighedsperiode fornuftigt", fortæller Peter Bæk, der er formand
for Centerrådet for VEU-Center Østjyllland. Mange ledige har frem
til nu brugt de 6 ugers selvvalgt uddannelse som en vej tilbage til
beskæftigelse. Og det giver rigtig god mening i transportbranchen:
"Faglærte i transportbranchen går ikke ledige længe. De, der har
certifikat inden for f.eks. kran, ADR og truck, de kommer først i
arbejde. Det ved jeg efter mange år i branchen. Og derfor er det en
katastrofe, at en stor del ikke længere kan tage disse certifikater
gennem de 6 ugers selvvalgt uddannelse," fortæller Peter Bæk.
Hos Centerrådet for VEU-Center Østjylland tvivler man dermed på, at
man fremover vil være i stand til at imødekomme efterspørgslen på
efter- og videreuddannelse.
-TUR