TURs formand Jan Aage Hansen tager stilling til et par
af årets udfordringer for landets transportskoler. Dette set i
lyset af det nye AMU udbud, de nyetablerede VEU-centre og den
økonomiske krise, som har betydet et markant fald i indgåelsen af
nye uddannelsesaftaler på erhvervsuddannelserne.
2009 bød på helt nye rammer for landets AMU-centre, da
Undervisningsministeriet i august måned gennemførte en omfattende
udbudsrunde. Muligheden for at udbyde AMU-kurser blev tildelt færre
skoler end tidligere - dette med en ambition om, at færre udbydere
skal være med til at sikre kvaliteten på hver enkelt skole.
Om udbudsrunden fortæller Jan Aage Hansen, der er formand for
Transporterhvervets UddannelsesRåd (TUR): "Selve udbudsrunden kunne
have været grebet anderledes an. Processen blev skudt i gang meget
pludseligt og forløb helt klart uhensigtsmæssigt for skolerne. Når
det så er sagt, tror og forventer jeg, at det nye set up vil
medføre, at virksomhederne kommer til at opleve en øget grad af
professionalisme i mødet med AMU-centrene". Jan Aage Hansen
understreger dog i den sammenhæng, at det kommer til at kræve en
høj grad af samarbejdsvilje fra skolerne, der nu i højere grad end
tidligere i fællesskab skal koordinere kurserne. Med
udbudsgodkendelsen følger nemlig også en udbudsforpligtelse og
herunder en forpligtelse til at samarbejde med andre institutioner
med samme udbud. "Og det kommer til at betyde, at virksomheder og
kursister vil opleve langt færre aflyste kurser. Det har tidligere
skabt stor frustration for brugerne, når planlagte kurser er blevet
aflyst på grund af for få deltagere. Nu har vi hos TUR en
forventning om, at alle annoncerede kurser også gennemføres. Det er
en markant forbedring," udtaler Jan Aage Hansen.
13 VEU-centre skal sikre formidlingen af AMU
I kølvandet på udbudsrunden udpegede Undervisningsministeriet 13
skoler til at være VEU-centre og hermed stå for en samlet
koordinering og formidling af alle AMU-kurser. Et VEU-center er den
samlede betegnelse for samarbejdet mellem voksenuddannelsescentre
(VUC) og de lokale udbydere af AMU. Centrene skal hver især dække
et defineret geografisk område og tilsammen dække hele landet -
alle AMU-udbydere er tilknyttet ét VEU-center.
Formålet med centrene er at give virksomheder og brugere mere
fleksible og effektive tilbud om uddannelse i deres område -
herunder samles formidlingen af AMU-kurserne under et tag. Det vil
sige, at brugerne kun skal henvende sig et sted for at få
information om uddannelsestilbuddene, og omvendt bliver de kun
kontaktet af én samlet instans i forbindelse med skolernes
opsøgende arbejde. "Jeg er meget begejstret for ideen om, at
brugerne kommer i centrum, og at hele pakken præsenteres samlet. I
den forstand er VEU-centrene et vigtigt redskab. For at centrene
skal blive en succes, vil jeg opfordre skolerne til at få det bedst
mulige ud af dette samarbejde. Det vil vi i TUR gerne bakke op om,"
fortæller Jan Aage Hansen.
Transportuddannelserne skal synliggøres
Med brugerne for øje fremhæver Jan Aage Hansen yderligere
vigtigheden i at få synliggjort udbuddet af uddannelser. I august
2009 lancerede Undervisningsministeriet en ny uddannelsesportal
Uddannelsesguiden.dk, hvor alle offentlige uddannelser og
voksenuddannelser beskrives. Den 1. januar 2010 satte
Undervisningsministeriet endnu en portal i søen:
Efteruddannelse.dk. Her er alle AMU-kurser samlet, og det er
obligatorisk for virksomheder og selvstændigt erhvervsdrivende at
benytte portalen. Det betyder, at al tilmelding af medarbejdere til
AMU-kurser skal ske digitalt via kursusportalen.
"Ideen bag disse portaler er jo rigtig god, men brugervenligheden
halter voldsomt. Og her er det nødvendigt at gøre en indsats.
Transportområdets uddannelser skal simpelthen synliggøres, og disse
portaler skal målrettes vores brugere. Det vil vi i TUR slå et slag
for i det kommende år", erklærer Jan Aage Hansen og påpeger, at det
f.eks. vil styrke brugernes mulighed for selvvalgt uddannelse. Som
en del af overenskomstresultatet i 2007, er der oprettet
kompetencefonde, hvor virksomhederne indbetaler penge, som
medarbejdere kan bruge til at betale for uddannelse. Medarbejderen
har ret til selv at vælge uddannelsen - derfor betegnelsen
selvvalgt uddannelse. "Selvvalgt uddannelse har frem til nu været
en velbevaret hemmelighed, og det kan vi ikke acceptere. Ved i
første omgang at få synliggjort uddannelsestilbuddene, skal
tilskudsmuligheder til selvvalgt uddannelse også fremhæves,"
pointerer TURs formand.
Den økonomiske krise åbner mulighed for veluddannede
medarbejdere
Lige som AMU har stået over for store ændringer i 2009, har også
EUD området mødt udfordringer i det foregående år. Den økonomiske
krise har bl.a. betydet et markant fald i indgåelsen af
uddannelsesaftaler - inden for stort set alle fagområder er
ventelisterne til praktikpladser i stærk stigning, og der er ikke
mange tegn i sol og måne på, at krisen er overstået. Men det burde
netop få virksomhederne til at tænke i uddannelse af medarbejderne,
mener Jan Aage Hansen. "Jeg har stor forståelse for, at
virksomhederne har haft behov for at se situationen an. Det er jo
en helt naturlig reaktion. Men som tingene ser ud nu, er der god
grund til at tage de unge ind - eller ansætte voksenlærlinge. Der
er nu tilskudsmuligheder, som faktisk betyder, at et
lærlingeforhold kan give overskud." TURs formand henviser her bl.a.
til den tilskudspakke, som er et resultat af forliget om
globaliseringspuljen til forskning og uddannelse, der blev vedtaget
i november 2009. For hver enkelt uddannelsesaftale, der er indgået
den 5. november og frem til den 31. december 2010, har
virksomhederne mulighed for at opnå en kontant bonus på op til
50.000 kr. Med muligheden for AER-refusion og tilskud via
overenskomsten til svendeprøvegebyr, studieture og lignende giver
regnestykket i forhold til udgifter i forbindelse med
lærlingeforhold i sidste ende overskud. Det må i henhold til Jan
Aage Hansen motivere flere virksomheder til at tage lærlinge
ind.
Når man spørger TURs formand bliver 2010 altså året, hvor
samarbejde, udbudspligt og fokus på brugeren skal gå op i en højere
enhed for landets transportskoler. Hos TUR sættes alle sejl ind på,
at denne proces kommer til at forløbe bedst muligt.
Om Jan Aage Hansen
Tillidshverv:
TUR Formand
TUR Brancheudvalg for personbefordring, næstformand
Faglig karriere:
2007: Forhandlingssekretær i 3F Transportgruppen
2005: Faglig sekretær 3F Transport Logistik & Byg, Århus
1999: Næstformand i Chaufførernes Fagforening, Århus
1997: Landsklubformand Hyrevognschaufførernes Landsklub
1997: Formand Hyrevognsbranchen, Chaufførernes Fagforening
1995: Bestyrelsesmedlem Hyrevognsbranchen, Chaufførernes
Fagforening
1990-1999: Taxichauffør
Uddannelse:
1986-1990: Økonomistudie, Århus Universitet
1986: Matematisk/fysisk student
-TUR