Årets andet AMU dialogmøde blev holdt hos AMU Syd i
Kolding. Dagsordenen bød bl.a. på indlæg om uddannelse i køre-
/hviletid og ideer til en styrket indsats i forhold til kursister
med læse-, skrive- eller regnevanskeligheder.
AMU dialogmøderne, der afholdes 4 gange årligt, er et
forum for erfaringsudveksling skolerne og TUR imellem. Her
orienterer TUR bl.a. om sidste nyt inden for brancheområderne, mens
der også sættes fokus på centrale temaer.
Uddannelse i køre- /hviletid
Ved mødet tirsdag den 1. juni var køre-/ hviletid hermed et vigtigt
punkt på dagsordenen. Baggrunden var en række henvendelser fra
vognmænd og chauffører, som har oplevet uddannelse i køre-/hviletid
på et utilfredsstillende kvalitetsniveau. Det viste sig således med
tydelighed, at især uddannelse i emnet under den obligatoriske
efteruddannelse i visse tilfælde afstedkommer problemer på
skolerne. På dialogmødet blev det drøftet, hvordan nye initiativer
kan iværksættes, så det sikres, at alle undervisere er klædt på til
opgaven - og at der fremover præcist undervises i de nødvendige og
korrekte regler på området.
TUR tager nu en række initiativer i forhold til forbedring af
faglærernes uddannelse og vedligeholdelse af kompetencer på
området. Alle tilstedeværende skoler gav udtryk for, at man
betragter sagen med stor alvor, og der findes nu et godt grundlag
for at sikre, at kunderne ikke fremover udsættes for
uhensigtsmæssigheder i undervisningen i køre-/hviletid. Jes-Peter
Nielsen, der er forlagskonsulent hos TUR, orienterede på
dialogmødet om sagen - hans præsentation kan downloades
nedenfor.
Chauffører med læse-, skrive eller
regnevanskeligheder
TUR har igangsat et projekt, som har haft til formål at afdække
erfaringer og muligheder for at styrke samarbejdet mellem skoler og
virksomheder inden for bus- og godsområdet - dette omkring
indsatsen over for personer med læse-, skrive eller
regnevanskeligheder. Projektet er gennemført af Lene Wendelboe
(Center for Arbejdsliv, Teknologisk Institut) og Lizzie Mærsk
Nielsen (Mærsk Nielsen HR), der begge var til stede på dialogmødet
for at præsentere projektets resultater. Konklusionerne fra
projektet er beskrevet i både en rapport og et idékatalog, som kan
downloades nedenfor.
I forbindelse med dette indlæg opstod derpå dialogmødet en vis
uklarhed omkring regler for indberetning af "40131 Vurdering af
basale færdigheder". Det er efterfølgende blevet oplyst, at faget
er nomineret til 0,3 dage, og hvis alle 3 tests gennemføres inden
for dette tidsrum, så er der kun tale om én indberetning. Såfremt
der bruges mere tid end 0,3 dage for en gennemførsel, så har skolen
retten til at indberette det som to tests: èn for stave/skrive og
èn for regning.
VEU centre og efteruddannelse.dk
TUR benyttede derudover dialogmødet til at få drøftet, hvor langt
AMU skolerne er kommet i etableringen af landets VEU centre. Her
lød den overordnede melding, at de første spadestik er taget men,
at man langt de fleste steder stadig er i opstartsfasen og først
forventer at tage hul på en egentlig fælles markedsføring af
uddannelserne hen mod slutningen af året.
Derudover fik digitaliseringen af AMU i form af Efteruddannelse.dk
også et par ord med på vejen. Her blev der givet udtryk for, at man
på skolerne ser store fordele ved at anvende det online
kursuskatalog - systemet fungerer nu, og det har mange gode
funktioner. Det blev dog også bemærket, at det har krævet en
væsentlig informationsindsats i forhold til virksomhederne og i
forhold til oplæring af det administrative personale. Derudover
blev der givet udtryk for stor utilfredshed med finansieringsformen
og processen frem mod et brugbart resultat. I samme forbindelse
blev problemstillingen i forhold til de private udbyderes
muligheder for adgang til systemet drøftet. Hos TUR er man af den
klare overbevisning, at de private udbydere skal have adgang på
samme vilkår som de offentlige udbydere, hvilket man også fremover
vil anføre over for Undervisningsministeriet.
Ved mødet præsenterede TUR også en ny model for opbygning af
uddannelsesstrukturer, som tager udgangspunkt i kendte jobprofiler
i branchen, f.eks. fragtchauffør, tanktransportchauffør m.v. Dette
tiltag skal gerne indarbejdes i UddannelsesGuiden.dk og yderligere
anvendes af skolerne i den direkte markedsføring.
Sidst men ikke mindst fortalte Johnny Bengtson fra Trafikstyrelsen
om sidste nyt vedrørende kvalifikationsuddannelsen og derunder
varighed, tilsyn og markedsføring.
Hos TUR ser man frem til næste AMU dialogmøde, der afholdes den 20.
oktober 2010 hos AMU Nordvest i Thisted.
Materialer fra dialogmødet:
TUR
præsentation
- inkl. oplæg vedr. uddannelse i køre- /hviletid
Oplæg ved Lizzie Mærsk Nielsen og Lene
Wendelboe
Styrket læse-, skrive- og
regneindsats_rapport
Styrket læse-, skrive- og
regneindsats_idékatalog
Oplæg ved Johnny Bengtson, Trafikstyrelsen
- TUR