Efteruddannelse for fødevaretransportører

26. maj 2010

Som en del af den obligatoriske efteruddannelse tilbyder AMU Vest et 2 dages kursus i transport af fødevarer med kølevogn. Første kursus blev afholdt i starten af maj.

Alle chauffører skal hvert 5. år på 5 dages lovpligtig efteruddannelse. For 3 af dagene ligger emnerne fast, mens der for to af dagene er valgfrihed imellem en række kurser, der er godkendt af Trafikstyrelsen. Blandt disse kurser er der f.eks. mulighed for at vælge et 2 dages kursus i "Transport af fødevarer med kølevogn", som giver mulighed for en målrettet undervisning for fødevaretransportører. Kurset omhandler f.eks. korrekt betjening af kølemaskiner, service og vedligeholdelse af kølemaskiner og specifikke serviceprincipper ved modtage- og afleveringsprocedurer.

I alt 9 chauffører deltog på det første kursus af slagsen, der foregik på AMU Vest med faglærer Viggo Burkarl som kursusleder. Han havde bl.a. arrangeret et besøg hos KH One Stop A/S, der i Danmark er eneforhandler af den amerikanske producent af transportkøleanlæg Thermo King. Køleanlæggene leveres i alle størrelser med alle former for drivkraft - helt fra de små distributionsbiler over national dag-til-dag distribution til hele vogntog.  På dette virksomhedsbesøg fik deltagerne mulighed for både at prøve og at se de helt nye kølemaskiner, hvilket der var stor interesse for.

50 % af alle kulde/varme skader skyldes menneskelige fejl
Et andet populært indlæg på kurset omhandlede transportskader, som Henning Jollmann, der er fagchef for transportskader hos forsikringsselskabet If, stod for. Han kunne bl.a. fortælle, at ca. 50 % af alle kulde/varme skader på temperaturfølsomt gods, skyldes menneskelige fejl, dvs. fejlbetjening af kølemaskinerne, for dårlig luftcirkulation i kølekassen mv.

Og det er ikke kun uerfarne medarbejdere, der begår fejl - også chauffører med årelang erfaring bag sig kan komme galt af sted. Som eksempel kunne Henning Jollmann fortælle om en lagerchef, der for nylig måtte kassere et helt læs rejer, da han ved en fejl havde stillet en kølemaskine på + 25 grader i stedet for på - 25 grader. Dette kostede forsikringsselskabet 250.000 kroner. Fragtføreransvarsforsikringen dækkede i dette tilfælde uheldet, men de større kunder i forsikringsselskabet har individuel prissætning af deres forsikringer, så i sidste ende kostede det også vognmanden penge samt en meget utilfreds kunde.

Ovenstående eksempel viser, at alle kan begå fejl - også de meget erfarne chauffører. Derfor er det vigtigt med efteruddannelse for at få genopfrisket og skærpet kompetencerne. De ni deltagere på kurset - som også bestod af chauffører med flere års erfaring - gav efterfølgende udtryk for stor tilfredshed med indholdet og kunne endda godt have brugt mere tid på stoffet. "Det har været to meget spændende og afvekslende dage. Men der var meget information til kun to dage", fortæller Camilla Wiig, der er ansat ved ITD i Padborg.

Også hos AMU Vest er man meget tilfreds med forløbet og glæder sig til næste runde, der er planlagt til efteråret den 20. - 21. september 2010. "Men vi er selvfølgelig klar, hvis der er interesse før", fortæller Viggo Burkarl fra AMU Vest.

-TUR

facebook twitter