Som en del af den obligatoriske efteruddannelse tilbyder
AMU Vest et 2 dages kursus i transport af fødevarer med kølevogn.
Første kursus blev afholdt i starten af maj.
Alle chauffører skal hvert 5. år på 5 dages lovpligtig
efteruddannelse. For 3 af dagene ligger emnerne fast, mens der for
to af dagene er valgfrihed imellem en række kurser, der er godkendt
af Trafikstyrelsen. Blandt disse kurser er der f.eks. mulighed for
at vælge et 2 dages kursus i "Transport af fødevarer med kølevogn",
som giver mulighed for en målrettet undervisning for
fødevaretransportører. Kurset omhandler f.eks. korrekt betjening af
kølemaskiner, service og vedligeholdelse af kølemaskiner og
specifikke serviceprincipper ved modtage- og
afleveringsprocedurer.
I alt 9 chauffører deltog på det første kursus af slagsen, der
foregik på AMU Vest med faglærer Viggo Burkarl som kursusleder. Han
havde bl.a. arrangeret et besøg hos KH One Stop A/S, der i Danmark
er eneforhandler af den amerikanske producent af transportkøleanlæg
Thermo King. Køleanlæggene leveres i alle størrelser med alle
former for drivkraft - helt fra de små distributionsbiler over
national dag-til-dag distribution til hele vogntog. På dette
virksomhedsbesøg fik deltagerne mulighed for både at prøve og at se
de helt nye kølemaskiner, hvilket der var stor interesse for.
50 % af alle kulde/varme skader skyldes menneskelige
fejl
Et andet populært indlæg på kurset omhandlede transportskader, som
Henning Jollmann, der er fagchef for transportskader hos
forsikringsselskabet If, stod for. Han kunne bl.a. fortælle, at ca.
50 % af alle kulde/varme skader på temperaturfølsomt gods, skyldes
menneskelige fejl, dvs. fejlbetjening af kølemaskinerne, for dårlig
luftcirkulation i kølekassen mv.
Og det er ikke kun uerfarne medarbejdere, der begår fejl - også
chauffører med årelang erfaring bag sig kan komme galt af sted. Som
eksempel kunne Henning Jollmann fortælle om en lagerchef, der for
nylig måtte kassere et helt læs rejer, da han ved en fejl havde
stillet en kølemaskine på + 25 grader i stedet for på - 25 grader.
Dette kostede forsikringsselskabet 250.000 kroner.
Fragtføreransvarsforsikringen dækkede i dette tilfælde uheldet, men
de større kunder i forsikringsselskabet har individuel prissætning
af deres forsikringer, så i sidste ende kostede det også vognmanden
penge samt en meget utilfreds kunde.
Ovenstående eksempel viser, at alle kan begå fejl - også de meget
erfarne chauffører. Derfor er det vigtigt med efteruddannelse for
at få genopfrisket og skærpet kompetencerne. De ni deltagere på
kurset - som også bestod af chauffører med flere års erfaring - gav
efterfølgende udtryk for stor tilfredshed med indholdet og kunne
endda godt have brugt mere tid på stoffet. "Det har været to meget
spændende og afvekslende dage. Men der var meget information til
kun to dage", fortæller Camilla Wiig, der er ansat ved ITD i
Padborg.
Også hos AMU Vest er man meget tilfreds med forløbet og glæder sig
til næste runde, der er planlagt til efteråret den 20. - 21.
september 2010. "Men vi er selvfølgelig klar, hvis der er interesse
før", fortæller Viggo Burkarl fra AMU Vest.
-TUR