19 erfarne havnearbejdere fra København og Aalborg går
nu i lære for at blive faglærte på den ny erhvervsuddannelse som
havne- og terminalarbejder.
Forhåndsinteressen har været stor op til premieren på den ny
erhvervsuddannelse som havne- og terminalarbejder, som AMU
Nordjylland er blevet godkendt af Undervisningsministeriet til at
udbyde. 1. september 2011 indleder de første 19 havnearbejdere
uddannelsen, der vil sikre dem svendebrev efter en forhåbentlig
veloverstået svendeprøve på AMU Nordjylland næste sommer.
Holdet har deltagelse af 10 medarbejdere fra Royal Arctic
Logistics, Aalborg, seks medarbejdere fra Copenhagen Malmö Port og
tre fra Aalborg Stevedore Company. Alle 19 er erfarne inden for
faget og følger uddannelsen via den såkaldte meritvej, hvor de har
fået forkortet uddannelsen ud fra en vurdering af deres kompetencer
og arbejdsområder.
Faglærer Ronny Hilbert, AMU Nordjylland, er landsdækkende
koordinator på uddannelsen, der også udbydes på EUC
Nordvestsjælland. I de seneste måneder har Ronny Hilbert været
travlt beskæftiget med at vurdere merit og uddannelsesbehov hos
havnearbejdere i bl.a. Aalborg, Esbjerg, København, Fredericia og
Odense, og alle steder har han oplevet meget stor interesse for
uddannelsen.
- Baseret på forespørgslerne indtil nu, er det min vurdering, at
godt 600 af landets 1.000 havnearbejdere ønsker at blive faglærte.
Det viser med al tydelighed, at DI og 3F så rigtigt, da de slog til
lyd for, at Transporterhvervets Uddannelser, TUR, udviklede en
erhvervsuddannelse for havnearbejdere, siger Ronny Hilbert.
AMU Nordjylland har sammen med bl.a. DI og 3F deltaget i
udviklingen af uddannelsen, der veksler mellem skoleophold og
praktik og varer ca. 2 ½ år i sin fulde længde. På meritvejen er
det et krav, at uddannelsen kan gennemføres på et år med max. 15
skoleuger. Og disse krav er mange havnearbejdere i stand til at
efterleve.
- De danske havne har mange dygtige og meget erfarne medarbejdere.
Kravene til deres kompetencer øges imidlertid til stadighed. Der er
megen dyr teknologi på havnene i dag. Der skal håndteres containere
med kostbart indhold, og der skal betjenes maskiner, som koster
måske 5-10 mio. kr. stykket. Kravene til det mere holdningsmæssige
- at kunne arbejde selvstændigt, at kunne samarbejde og tænke i
kundeservice og miljø - er også blevet meget større. Derfor har
mange behov for at lære mere om f.eks. logistik, lastsikring,
sikkerhed, kvalitet og miljø, forklarer centerchef Henrik
Johannesson.
AMU Nordjylland forventer at igangsætte mindst et nyt merithold i
Aalborg om året. Sideløbende vil der efter behov blive etableret
hold i Esbjerg på AMU Vest via en samarbejdsaftale mellem de to
uddannelsesinstitutioner. Om fire-fem år forventer AMU
Nordjylland, at der også vil være basis for at igangsætte hold med
nye medarbejdere, der skal gennemføre hele
lærlingeuddannelsen.
- Vi ved, at der inden for få år vil ske et stort generationsskifte
på flere at de store havne. Derfor er der ingen tvivl om, at
havnene vil begynde at ansætte unge lærlinge, så de er sikret
velkvalificerede medarbejdere, der kan tage over, når de erfarne
stopper, siger Henrik Johannesson.
-TUR
Tekst og billede er leveret af AMU Nordjylland