Spot på ordblindhed og undervisning

22. april 2013

Forsøg med brug af iPhones og iPads og undervisning i dansk, engelsk og IT er et par af de elementer, som 15 deltagere har været involveret i undervejs i projektet "Model for god praksis".

I alt 15 lagermedarbejdere og chauffører har deltaget i et projekt, der har kørt under titlen "Model for god praksis". Formålet med projektet har været at opsamle erfaringer, der kan guide andre til, hvordan man griber uddannelse af ordblinde bedst muligt an.

- Hvordan kan vi gribe det anderledes og bedre an? Hvordan sikrer vi, at ordblinde får den bedst mulige støtte lige fra første øjeblik? De spørgsmål har vi stillet skarpt på med projektet, som vi nu afrunder med en konference for virksomheder, medarbejdere, skoler og organisationer, fortæller Lene Rosfort uddannelseskonsulent hos 3F Kastrup.

Ved konferencen får deltagerne mulighed for at fortælle, hvad de har fået ud af projektet. Derudover vil der være oplæg omkring de tekniske muligheder, der kan hjælpe ordblinde i hverdagen, og der vil være en gennemgang af forsøg med brug af iPhones og iPads. Per Dichmann, der er renovationschauffør hos M. Larsen, er ordblind og har gennem sin deltagelse i projektet fået en helt anden hverdag med en iPad ved sin side.

- Jeg har gennem kurset lært at bruge en række forskellige værktøjer, blandt andet iPad'en, og jeg ville ønske, at det var sket for længe siden. Det har gjort min hverdag meget nemmere, og det er jo både til gavn for mig og for min virksomhed, fortæller Per, der har været renovationschauffør i 10 år. 

Resultaterne fra projektet opsamles efterfølgende i en håndbog, hvor der vil være henvisning til hjælpemidler og fokus på, hvad man skal være særligt opmærksom på i forhold til ordblindhed både som skole, virksomhed og som elev. TUR informerer nærmere, når håndbogen udkommer i juni.

Projektet er et samarbejde mellem ATL, 3F, AOF Hvidovre og er støttet af Transportsektorens Uddannelsesfond (TSU).

-TUR

 

 

 

 

 

 

 

facebook twitter