Ny evaluering fra EVA viser, at der er et stort behov
for at skabe bedre kommunikation mellem skole og
praktikvirksomheder for at sikre en god sammenhæng for eleverne i
deres uddannelse.
Mange erhvervsuddannelseselever mangler sammenhæng mellem
det, de lærer i skolen, og det, de lærer i praktikvirksomheden, og
ofte har de selv ansvaret for at skabe den røde tråd mellem skole-
og praktikperioderne. Årsagen her til skal findes i mangelfuld
kommunikation mellem skoler og virksomheder. Det viser en ny
evaluering fra EVA - Danmarks Evalueringsinstitut, der omfatter tre
uddannelser: Uddannelsen til bygningsmaler, uddannelsen til
it-supporter (data- og kommunikationsuddannelsen) og uddannelsen
til kok (gastronomuddannelsen).
Mere dialog og viden om elevens uddannelse
Evalueringen viser blandet andet, at dialogen om elevens faglige
udvikling i høj grad mangler. I mange tilfælde har skolen og
praktikvirksomheden ikke på noget tidspunkt talt sammen om eleven.
Samtidig savner mange virksomheder viden om mål og rammer for
elevens uddannelse. Det er fastsat i rammerne for uddannelserne, at
kommunikation mellem praktikvirksomhed og skole sker gennem den
elektroniske platform Elevplan og via praktikerklæringer.
Evalueringen viser dog, at de to kommunikationskanaler ikke bliver
brugt af alle, og at praktikerklæringerne, selvom de udfyldes, ikke
nødvendigvis giver et anvendeligt indtryk af elevens faglige
udvikling. To ud af tre praktikvirksomheder har ikke orienteret sig
i Elevplan og kender ikke elevens uddannelsesplan. Evalueringen
viser dermed, at skriftlig kommunikation ikke kan stå alene, og
virksomhederne har behov for en tæt dialog om elevens læring, der
ikke er baseret på ren elektronisk kommunikation.
I tråd med TURs frafaldsanalyse
TUR har netop offentliggjort en undersøgelse af årsager til
frafald for unge lærlinge inden for vejgods- og lageruddannelserne.
Resultaterne af TURs undersøgelse peger primært på en kulturkløft
og uafstemte forventninger mellem virksomheder og lærlinge. På
baggrund af undersøgelsens resultater har TURs bestyrelse besluttet
at iværksætte en række initiativer, der blandt andet skal
synliggøre læringsmålene for praktiktiden. TUR opfordrer endvidere
til, at transportskolerne samt de lokale uddannelsesudvalg (LUU)
indgår aktivt i diskussionen om, hvordan de kan medvirke til, at
kommende lærlinge og praktikvirksomheder bliver bedre rustet til
praktikforholdet i fremtiden.
> Læs mere om evalueringen på EVAs
hjemmeside
> Læs mere om TURs
frafaldsanalyse
-TUR