Ny analyse sætter fokus på, hvordan man sikrer et
optimalt udbytte for deltagere på de lovpligtige efteruddannelser
for erhvervschauffører. Dette med særligt fokus på de pædagogiske
værktøjer.
TUR satte i juli 2012 et projekt i gang med det formål at få et
indblik i, hvilke pædagogiske værktøjer, der medfører det optimale
udbytte for deltagere på de lovpligtige efteruddannelser for
erhvervschauffører. Projektet er gennemført af konsulenter fra
Teknologisk Institut, Arbejdsliv og Mærsk Nielsen HR.
Som et led i projektet er der blevet gennemført en analyse af
evalueringsresultaterne fra viskvalitet.dk, der anvendes til
dokumentation og evaluering af kvaliteten i
arbejdsmarkedsuddannelserne. På denne baggrund har det været muligt
at finde frem til de udbydere, som opnår de bedste resultater for
herefter at undersøge, hvordan man på disse skoler griber
undervisningen an. Herunder har man yderligere set nærmere på nogle
af de pædagogiske værktøjer, som lærerne her anvender for at
bidrage til, at deltagerne får et godt udbytte.
Overordnet viser analysen, at de udbydere, der har de bedste
evalueringsresultater i viskvalitet.dk, har meget fokus på, hvordan
de pædagogisk og didaktisk gennemfører uddannelserne på den bedste
måde. Derfor er det erfarne og pædagogisk dygtige lærere, der
anvendes på efteruddannelse.dk. Derudover viser analysen også, at
uddannelsesstederne kan få rigtig meget ud af at gennemføre
analyser af evalueringsresultaterne i viskvalitet.dk, og at
udbyderne desuden bør evaluere uddannelserne med
virksomhederne.
Afsluttende oplistes der en række anbefalinger til TUR i forhold
til, hvordan TUR kan bidrage til kvalitetsudvikling af
EU-efteruddannelserne.
Læs mere i rapporten, der kan downloades her:
Analyse af behovet for efteruddannelse af
faglærere
-TUR
Transporterhvervets Uddannelser
Vesterbrogade 6 D, 4. sal
1620 København V
E-mail: tur@tur.dk
Telefon: 35 87 87 00
CVR. nr.: 12852940
EAN: 5790002580925