TURs svar på ændring af bekendtgørelse om kørekort

9. marts 2017

TUR har netop indsendt høringssvar til Transport-, Bygnings- og Boligministeriet som svar på andet udkast til ændring af kørekortbekendtgørelsen. Kravene til automatgear lempes, mens de strammes til D-erhvervskørekortet.

Førerhus 500x320

Udkast nummer to til ændring af kørekortbekendtgørelsen har netop været i høring. Kort fortalt ophæves reglen om, at automatgear i skolevognen til taxi kun giver mulighed for kørsel med automatgear.

Til gengæld strammes kravene til D-erhverv. Fra d. 1/7 2017 vil Transport-, Bygnings- og Boligministeriet indføre, at man kun får kørekort til automatgear, hvis skolevognen har automatgear. Eneste undtagelse er, hvis man i forvejen har kørekort til D eller D1 med manuelt gear.

– TUR mener helt klart, at den påtænkte stramning for D-erhverv mildest talt er ugennemtænkt. Erhvervskørekortene er ikke kørekortkategorier og er dermed ikke en del af rammerne i EU-direktivet om kørekort, udtaler Jes-Peter Nielsen, uddannelseskonsulent i TUR.

– Desuden er den politiske virkelighed, at B-erhverv forsvinder sammen med den nye taxilov, så også D-erhvervskørekortet kan forventes at have en meget kort levetid. Vi vil derfor opfordre myndighederne til at lade de nuværende regler stå, indtil D-erhvervskørekortet udgår, siger Jes-Peter Nielsen.

 

- TUR

 

Et eksempel på hvad de nye regler på D-erhvervområdet vil betyde:
Hansen erhverver D-kørekort til erhverv d. 3/8 2017 i en skolevogn med automatgear i undervisningen og til prøven. Det betyder, at han ved erhvervsmæssig kørsel kun må køre med en bus med automatgear.

Hansen er også frivillig chauffør for den lokale fodboldklub, der har lejet en gammel bus med manuelt gear. Den kan han køre helt lovligt, fordi kørslen ikke er erhvervsmæssig – her falder han ind under den generelle fritagelse for koden om automatgear til kategori D.

 

Læs TURs høringssvar

facebook twitter