Beskæftigelsesministeren vil i dialog om chaufførmangel

3. november 2017

Beskæftigelsesministeren er klar til at hjælpe transportbranchen med at skaffe chauffører med puljemidler.

Troels Lund Poulsen Mur 

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen vil afhjælpe manglen på chauffører via jobcentrene og indbyder til dialog med branchen for at løse problemet. Ministeren er klar over, at vejgodstransportens allerstørste udfordring bliver at skaffe chauffører nok, men inden han præsenterer sit forslag, vil han gerne tale med branchen.

Han peger blandt andet på, at der findes puljer af midler, som jobcentrene kan søge til for eksempel at sende et eller flere hold ledige gennem et uddannelsesforløb. Det kunne for eksempel være stort kørekort på AMU-centrene. Derudover peger han på flygtninge og indvandrere som en reserve af arbejdskraft, hvor man at slække på kravene til danskkundskaber bedre vil kunne benytte sig af denne uudnyttede ressource som en del af løsningen på chaufførproblemet.

– De førerløse lastbiler kommer jo hverken i dag eller i morgen, så det er klart, at der er en flaskehals i vejgodstransportbranchen, som vi er nødt til at kigge på, hvordan vi kan afhjælpe, siger Troels Lund Poulsen til ATL.

Læs hele ATL’s artikel ”Minister inviterer branchen til dialog om chaufførmangel” 

og kommentar af ATL's direktør Lars William Wesch "Kommentar: Tak, minister. Vi kommer"

- TUR


Fakta om chaufførmangel:

Siden 2012 har beskæftigelsen inden for vejgodstransporten været stigende.

I 2016 steg antallet af beskæftigede i vejgodstransporten med 1170 personer til i alt 28.132.

29 pct. af virksomhederne i ATL måtte i 2016 søge forgæves efter folk én eller flere gange. Det er oftest chauffører, som virksomhederne må søge forgæves efter.

Lastbilchaufførerne har en forholdsvis høj gennemsnitsalder sammenlignet med hele den private sektor. I 2010 var gennemsnitsalderen for en lastbilchauffør 45,1 år. I 2015 var den steget til 47,0 år.

Særligt andelen af beskæftigede lastbilchauffører, der er mindst 60 år er stigende: Fra 11,9 pct. i 2010 til 15,4 pct. i 2015.

Kilde: ATL’s artikel ”Minister inviterer branchen til dialog om chaufførmangel”  

facebook twitter