Roadshow-lastbilen fortsætter med at rulle forbi skoler

15. august 2019

Job i transports roadshow er så populært, at lastbilen fortsætter sin succesfulde køretur gennem landet i de kommende år.

Job -i -transport -lastbilen

Roadshowet er en del af image- og rekrutteringskampagnen "Job i transport", som 3F og arbejdsgiverorganisationerne ATL (Dansk Industri) og DTL-A (Dansk Erhverv) sammen med Transportens Udviklingsfond står bag. Baggrunden for roadshowet er manglen på arbejdskraft i branchen. I den store lastbil kan eleverne få en forsmag på jobbet som chauffør samt vejledning i de mange muligheder i transportbranchen.

- De unge synes, det er sjovt og spændende at få besøg af lastbilen, og det giver en masse kendskab til godstransportbranchen, også for dem som allerede er afklarede med, hvad de skal efter 9.-10. klasse. Det er håndgribeligt i modsætning til at lære om faget inde i klasselokalet. De unge kan i stedet få lov til at komme indenfor og køre en tur i lastbilen, hvilket giver dem en rigtig god oplevelse," siger Magnus Købke, projektchef i Transportens Udviklingsfond.

Transport er for alle
Langt størstedelen af de skoler, lastbilen besøger, er folkeskoler og efterskoler, hvor roadshowet forsøger at gøre de unge interesserede i en uddannelse inden for transport - også dem, der måske havde tænkt, at de skulle på gymnasiet. Roadshowet bliver generelt mødt med stor nysgerrighed af eleverne.

- Både elever, lærere, ledelse og UU-vejledere bliver positivt overrasket, når jeg er ude og fortælle om, hvad godstransportbranchen indebærer. F.eks. at der er mulighed for efteruddannelse som disponent, som gør, at man kan gå fra at arbejde som chauffør til at være mellemleder i en virksomhed. Eleverne synes samtidig også, at det lyder fedt med den frihed, som man har som chauffør, hvor der ikke sidder en chef og kigger én over skulderen, fortæller Heine Schultz, der er konsulent i Job i Transport.

Roadshowet fortsætter i de kommende år
Køreplanen er netop blevet forlænget til at fortsætte i de kommende år. Ud over nye stop på ruten, er der også stor efterspørgsel hos skoler, der ønsker at få besøg af roadshowet igen.

- Den stigende interesse fra år til år fortæller os, at skolerne synes, det er en succes. Vi har nogle skoler, som vi skal besøge for fjerde gang, og her i efteråret 2019 skal vi besøge 85 skoler rundt om i landet," fortæller projektchef Magnus Købke.

- TUR

Følg kampagnen Job i Transport på Facebook

facebook twitter