Skolerne var samlet til AMU-dialogmøde

31. maj 2019

TURs AMU-dialogmøde i Horsens den 23. maj bød på en række aktuelle emner. Markedsgørelsen af studieadministrative systemer, prøver i AMU, samt udfordringer med ventetider på køreprøver var blandt punkterne på dagsordenen.

Skolerne -var -samlet -til -AMU-dialogmoede

Den 23. maj var uddannelsescheferne fra transportskolerne samlet på Learnmark i Horsens til dialogmøde med TUR. Her var også Færdselsstyrelsen og Undervisningsministeriet repræsenteret samt TURs nye sekretariatschef, Pernille Hedin.

På mødet blev der foretaget en gennemgang og drøftelse af aktuelle emner relateret til AMU-uddannelserne inden for transportområdet.

Køreprøver
TUR præsenterede en undersøgelse vedrørende ventetider på køreprøver, som viser, at ventetiderne er størst i hovedstadsområdet, og at der forsat opleves lange ventetider for helbredserklæringer, der skal sagsbehandles hos embedslægen. Det blev samtidig præsenteret, at regeringen har besluttet at ressortoverdrage en række af politiets færdselsopgaver til Færdselsstyrelsen pr. 1. januar 2020. Dette gælder konkret opgaver i relation til afvikling af køreprøver, udstedelse og administration af kørekort, udstedelse af takografkort, samt behandling af ansøgninger om tilladelser til særtransporter. Det forventes, på længere sigt, at ressortoverdragelsen medfører en mere effektiv opgavevaretagelse på de pågældende områder.

Prøver i AMU
TUR gav en status på arbejdet med implementering af prøver i AMU, som betyder, at der pr. 1. januar 2020 skal være indført afsluttende prøver på samtlige kurser i AMU-programmet. Det blev oplyst, at der inden for TURs område er tilknyttet en obligatorisk prøve til kurset ”45261 Kundeservice” på tre dage, og at der pt. er yderligere 12 prøver, der er indsendt til Undervisningsministeriet. Når prøverne er godkendte, vil det fremgå af uddannelsesadministration.dk, samt udkomme som info i ”ugens rapport”, som udsendes en gang om ugen fra Undervisningsministeriet, hvis man har tilmeldt sig denne service. Desuden vil TUR orientere om nye prøver via TURs nyhedsbrev og på TURs hjemmeside under ”Prøver i AMU”.

Studieadministrative systemer og Multitest
I forbindelse med implementeringen af nyt studieadministrativt system, blev skolerne gjort opmærksomme på, at de bør sikre sig, at det system de har valgt, understøtter muligheden for at trække en eksportfil med hold og deltagere til Multitest ved bestilling af prøver. Dette for at undgå at skolen manuelt skal indtaste hold og deltagere i Multitest. Er skolen i tvivl om kravspecifikationen til denne eksportfil, eller hvorvidt funktionen er mulig med den leverandør, skolen har indgået aftale med, er man velkommen til at kontakte Michael Andersen, chef for Multitest på telefon: 81 45 45 12 eller mail: ma@tur.dk.

Næste dialogmøde afholdes hos AMU Fyn torsdag den 19. september 2019.

- TUR

TURs præsentation – AMU Dialogmøde 23. maj 2019 

Færdselsstyrelsens præsentation – AMU Dialogmøde 23. maj 2019

Ventetider i forbindelse med erhvervelse af kørekort

facebook twitter