Nyt projekt skal fortælle offentligheden om, hvor essentiel TURs erhvervsuddannelser er for det danske samfund

6. maj 2020

Projektet ”Transportbranchen i en ny tid” skal fortælle danskerne, hvor essentielle TURs erhvervsuddannelser er for det danske samfund, og hvilke spændende karrieremuligheder der er inden for branchen.

Nyt projekt skal fortælle offentligheden om, hvor essentiel TURs erhvervsuddannelser er for det danske samfund  (2)

TUR har længe haft et ønske om at fortælle omverden, hvor vigtige TURs erhvervsuddannelser er for det danske samfund. COVID-19 har i den grad vist, at transportbranchen er et uundværligt erhverv for samfundet. Mens det meste af landet er lukket ned, arbejder branchen fortsat på normal vis – om end på højtryk og med endnu mere fokus på sikkerhed - og sørger for at holde Danmark i gang på trods af Coronakrisen.

Takket være støtte fra Nordea-fonden samt Transport- og Lagerområdets Kompetenceudviklingsfond og Handels- og Transportbranchens Udviklings- og Samarbejdsfond har TUR nu fået mulighed for at fortælle denne historie til omverden.

Med ”Transportbranchen i en ny tid” vil TUR styrke fortællingen om transportbranchen og gøre transportuddannelserne til et attraktivt valg, som andre ser på med respekt både under og efter uddannelsen.

Projektets officielle startskud lyder fra den 1. maj 2020 og løber et år frem.

Fokus på faglig stolthed
Nordea-fonden har fokus på erhvervsuddannelser og vil gerne medvirke til at øge interessen for uddannelserne og den faglige stolthed. Derfor har de valgt at bidrage med 2 millioner kroner til projektet.

-Coronakrisen har klargjort, hvor vigtig transportbranchen er for os alle i det danske samfund, ikke mindst sørger brancherne inden for bl.a. lager- og godsområdet for, at vi alle kan få de varer, som vi skal bruge. Det er vigtigt, at flere unge får øjnene op for branchens mange attraktive uddannelser og bidrager til, at vi kan holde hjulene kørende i samfundet, siger Henrik Lehmann Andersen, direktør i Nordea-fonden, som støtter det gode liv.

Kendskab til branchen skal udbredes
Hver af TURs erhvervsuddannelser løfter en uundværlig opgave for samfundet, hvilket blandt andet ses, når ambulancebehandlere rykker ud ved akut behov for redning eller behandling. Eller når lageroperatører, lufthavnsoperatør samt havne- og terminalarbejdere sørger for at laste og sortere varer, som ekspederes videre til chauffører, der leverer varerne til butikker, så hylderne aldrig er tomme. Mens buschauffører og togklargørere er med til at sikre et trygt, offentligt transportsystem for passagerer.

Det er med sådanne budskaber, at der skal faciliteres kendskab til og prestige om transporterhvervet. Dette skal ske gennem en kampagne, som TUR udvikler i samarbejde med kommunikationsbureauet MUST. Formålet er at repositionere TURs uddannelser som et attraktivt uddannelsestilbud med gode jobmuligheder, og dermed stimulerer interessen for at søge ind på TURs erhvervsuddannelser.

Projektet sigter ikke alene mod en imageændring af transportbranchen, hvor branchen anerkendes for den vigtighed, den udgør for det danske samfund, men skal også trække tråde til at fremme den historiske bevidsthed om transporterhvervet, og den rolle transporterhvervet har spillet – og i fremtiden vil spille i det danske samfund.

- TUR

facebook twitter