Bedsteforældre-ordning på Mercantec medvirker til øget trivsel hos elever

12. juni 2023

Mercantec i Viborg har implementeret en bedsteforældre-ordning med det formål at øge elevernes trivsel og tilknytning til deres uddannelse. Ordningen har vist sig uhørt effektiv. 

Mercantec1

Flere virksomheder og skoler oplever, at det er blevet sværere at fastholde elever i deres uddannelse. Derfor kan det være nødvendigt for både skoler og virksomheder at gøre sig nøje overvejelser om - eller udarbejde en strategi for - hvordan de skaber vellykkede skoleforløb og praktikforløb, der tager højde for eleverne forventninger og udfordringer.

En af de skoler, som arbejder aktivt med fastholdelse af elever, er Mercantec i Viborg, kommunens største uddannelsesinstitution, som har implementeret en række trivselstiltag, der skal hjælpe eleverne igennem deres uddannelse.

Ét af disse tiltag er deres bedsteforælder-ordning, som de implementerede i 2007, efter de oplevede et større frafald blandt deres elever. Ordningen betyder, at skolen har 22 bedsteforældre ansat, der arbejder sammen med lærere, studievejledere og kontaktlærere for at hjælpe eleverne igennem deres uddannelser.

Øget fokus på elevernes trivsel

TUR har spurgt Mercantecs direktør, Adrian Tresoglavic, om hvilken rolle bedsteforældrene spiller for deres elever:

”Bedsteforældrene medvirker til, at alle elever får de bedst mulige vilkår for at gennemføre deres uddannelse, også dem der har brug for en ekstra hånd til at få struktur på hverdagen og omstille sig til livet på en erhvervsskole. Sammen med lærerne og vejlederne bidrager bedsteforældrene til, at mange af vores elever finder sig bedre til rette og får mere ud af deres uddannelsesforløb”.  

Hvem er bedsteforældrene?

Bedsteforældre, der ønsker at være en del af ordningen, skal mindst være fyldt 60 år, da det i høj grad er deres livserfaring, som har en positiv indflydelse på deres elever. Bedsteforældrene skal ikke fungere som hjælpelærere, selvom de kan hjælpe med lektielæsningen, men derimod være en støttende hånd for eleverne, især på det sociale plan. De hjælper derfor både eleverne med lektielæsning, motivation og støtte. Særligt ved bedsteforældrene er også deres evne til at skabe relationer til eleverne:

”Først og fremmest er det vigtigt, at de er gode til relationer. At de trækker på deres livserfaring, alt det de selv har lært gennem tiden. Bedsteforældrene skal både kunne lytte, give gode råd, sætte grænser og anerkende eleverne for alt det, de lykkes med” – Adrian Tresoglavic.

Det er ikke kun eleverne som nyder godt af ordningen. Bedsteforældrene selv siger, at de finder meget mening i deres rolle som bedsteforældre. De oplever deres rolle som meget tilfredsstillende og betydningsfuld for eleven, da de kan mærke, de gør en forskel overfor skolens elever.

Opfordring til andre skoler

Mercantec er selv utrolig tilfredse med ordningen og svarede derfor følgende på spørgsmålet, om de ville anbefale ordningen til andre skoler:

”Ja, helt klart. Vores elever er jo ligesom alle andre mennesker forskellige. Og det at starte på en ny uddannelse er en stor forandring. Derfor har vi brug for både lærere, vejledere og bedsteforældre, der er gode til at møde eleverne i deres forskellighed og få dem godt gennem livet som elev. Jo mere eleverne trives, jo mere fokus har de på at lære nyt” – Adrian Tresoglavic.

- TUR

Du kan læse mere om Mercantecs trivselsindsats her.

facebook twitter