BU-Personbefordring drøftede følgende på årets første
møder:
Analyse af barrierer, der reducerer mulighederne for etnisk
fremmede i at fungere i personbefordringsbrancherne
Ministeriet for Børn og Undervisning (MBU) har bevilget midler til
en analyse, hvor TUR vil forsøge at afdække, "hvilke barrierer, der
reducerer mulighederne for etnisk fremmede i at fungere i
personbefordringsbrancherne, med henblik på efterfølgende at fjerne
eller reducere de barrierer analysen peger på, således at etnisk
fremmede får mulighed for at blive mere velintegrerede i den danske
personbefordringsbranche".
Analysen vil indbefatte kontakt til skoler, virksomheder og
organisationer, og TUR arbejder målrettet sammen med Niels Warring
og Sissel Kondrup, som begge er ansat på RUC, Institut for
Psykologi og Uddannelsesforskning på at få udarbejdet en meget
vedkommende analyse. Henvendelser omkring denne analyse kan rettes
til Preben Mandrup på prm@tur.dk.
Svigtende interesse for EUD
Personbefordring
Der har særligt i Region midt og i Sønderjylland været en
svigtende interesse for uddannelse af Personbefordringschauffører
fra virksomhedernes side. Brancheudvalget har indgående drøftet
problemet, og har valgt at fokusere på to problemkomplekser med
relation til denne udvikling.
Landsdækkende meritvurdering
Det ser ikke ud som om der eksisterer en landsdækkende merit,
hvilket giver sig udtryk i at samme chauffør meriteres helt
forskelligt afhængig af hvem (person/skole), der har foretaget
vurderingen. På denne baggrund har TUR besluttet at iværksætte en
række initiativer, som skal hjælpe med at skabe et fælles
vurderingsværktøj, herunder afholdelse af meritvejskonference i
november mv.
Bedre kvalitet i de afsluttende trin 1 prøver og
svendeprøverne
De afsluttende trin 1 og svendeprøverne består alle af tre
delemner, som er skriftlig prøve, praktisk prøve og mundtlig prøve.
BU-Personbefordring har besluttet, at alle de fag, der indgår i
personbefordringsuddannelsen, skal testes i den afsluttende prøve,
hvilket betyder, at også fagene fra grundforløbet indgår som
grundlag for svendeprøven.
Herudover vil udvalget arbejde for, at også fagene fremmedsprog,
IT og samfundsfag får en prioritet på lige fod med de mere strengt
fortolkede faglige mål.
Samfundsfag vil få en solid plads i den skriftlige prøve, men kan
naturligvis også indgå i den mundtlige del af svendeprøven, hvor
chaufføren fremlægger sin studietursrapport.
Fremmedsprog egner sig bedst til den praktiske del af de
afsluttende prøver, hvor spørgsmålene bør indeholde mulighed for
bl.a. at billettere og vejlede på det fremmedsprog, der har indgået
i uddannelsen.
- TUR