Voksne med svage læse-, skrive- og regnefærdigheder er svære at få til at deltage i undervisning

25. april 2024

En ny undersøgelse fra EVA viser, at voksne med svage læse-, skrive- og regnefærdigheder har svært ved at deltage i undervisning inden for almen voksen- og efteruddannelse. Undersøgelsen peger på, at manglende kendskab til uddannelses- og hjælpemuligheder og dårlige skoleerfaringer forhindrer mange i at deltage.

 Sprogvanskeligheder

Op imod en halv million voksne danskere har svært ved at læse, skrive og regne, og det er en udfordring at få dem til at deltage i undervisning – særligt inden for almen voksen- og efteruddannelse (VEU).

Det viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA), der er baseret på en spørgeskemaundersøgelse og casebesøg hos VUC'er, AMU-udbydere og oplysningsforbund.

Ifølge undersøgelsen tyder meget på, at udfordringen skyldes manglende kendskab til undervisningsmuligheder både hos de voksne og i virksomhederne, negative skoleerfaringer og arbejdsgivere, der har svært ved at undvære deres medarbejdere.

I undersøgelsen svarer 85 procent af de udbydere, der tilbyder Almen voksenundervisning (AVU), som er målrettet voksne med svage basale færdigheder, at det i høj eller nogen grad er en udfordring at rekruttere til AVU.

Samtidig vurderer samtlige oplysningsforbund, 96 procent af VUC’erne og 55 procent af AMU’erne, at der i høj eller nogen grad er behov for at styrke rekrutteringen af voksne med svage basale færdigheder til deres institutioner.

”Sammen med et generelt fald i aktiviteten på VEU-området tegner disse resultater et billede af, at der er en stor udfordring med at få voksne med svage basale færdigheder til at deltage i undervisningen, selvom vi ved, at det styrker deres muligheder både på arbejdsmarkedet og i samfundet generelt,” siger Maria Thiemer, konsulent på EVA og projektleder på undersøgelsen.

AMU-skoler: Øget fokus på oplysning
Behovet for øget oplysning og rekruttering kræver ikke kun øget kendskab, men også ressourcer. Undersøgelsen viser nemlig, at omkring tre ud af fem institutioner har afsat særlige ressourcer til rekruttering, især VUC'erne, hvor 92 % har midler til dette formål.

Til sammenligning er andelen blandt AMU-udbyderne lavere; kun 40 % har afsat ressourcer til rekruttering af voksne med svage basale færdigheder.

Til EVA tilføjer Maria Thiemer, at der også ligger et potentiale i, at AMU øger deres fokus på at hjælpe voksne med at styrke deres basale færdigheder.

”Der er ikke noget underligt i, at voksne med svage basale færdigheder ikke i vid udstrækning er et selvstændigt fokusområde på AMU, fordi de tilbyder opkvalificering af ufaglærte og faglærte bredt set. Men vi ved, at netop ufaglærte er overrepræsenterede blandt voksne med svage basale færdigheder, og at mange bliver motiverede af en kobling mellem erhvervsrettet undervisning og almen voksenundervisning, så der ligger en særlig mulighed her”.

Oplysningsarbejde hos TUR
TUR finder undersøgelsens resultater interessante og arbejder allerede aktivt på at oplyse om støttemuligheder gennem forskellige kampagner og initiativer. TUR Lærepladsformidling prioriterer denne opgave højt ved at rejse rundt i landet og afholde møder med virksomheder og medarbejdere.

Formålet er at informere om uddannelsesmuligheder inden for både EUD og AMU samt at oplyse om støttemuligheder for voksne med skrive- og læsevanskeligheder.

- TUR

Læs mere om undersøgelsen fra EVA her.

facebook twitter