Et par måneder efter ikrafttrædelsen af
efteruddannelseskravet inden for godsområdet, er meldingen fra tre
af landets transportskoler klar: "Vi lever fuldt ud op til
efterspørgslen".
Den 10. september 2009 trådte EU's krav om obligatorisk
efteruddannelse i kraft. Frem mod deadline forventedes der en
massiv efterspørgsel og dermed også lange ventelister på kurserne
landet over. Det er nemlig rundt regnet 75.000 chauffører, der skal
en tur tilbage på skolebænken henover de næste fem år. Men har
skolerne haft kapacitet til at løfte denne store opgave? TUR har nu
et par måneder efter startskuddet forhørt sig på tre af landets
store transportskoler for at tegne et overordnet billede af den
nuværende situation.
AMU Fyn - vi opretter ekstra hold
Hos AMU Fyn i Odense er der ingen ventelister. Skolen følger med
efterspørgslen hele tiden og opretter ekstra hold efter behov.
"Godschaufførerne begynder for alvor at reagere på kravet om
efteruddannelse nu, og vi er klar. Vi kører med alle hold og
opretter ekstra, hvis der er behov for det ", fortæller Erik
Balshøj, der er uddannelseschef på AMU Fyn. Her har man ansat 10
nye faglærere, indkøbt nye lastbiler og været på besøg hos samtlige
vognmænd på Fyn. Derudover har skolen indgået samarbejdsaftaler med
UC Fyn og Cramers Køreskole for at i fælles front at kunne modtage
alle, der ønsker efteruddannelse. På Fyn er man dermed godt rustet
til at stå for den obligatoriske efteruddannelse.
AMU Syd - vi har ingen ventelister
På AMU Syd er der heller ingen snak om ventelister - tværtimod. Som
uddannelseschef Jens Odgaard formulerer det: "Lad mig sige det på
den her måde, vi har kun haft et enkelt hold fyldt op."
Transportskolen i Kolding kørte de første kurser umiddelbart efter
den 10. september, hvor man stod klar med veluddannede faglærere og
nyindkøbt materiel. Siden er der blevet gennemført samlet 3 kurser
inden for godsområdet. AMU Syd har tydeligvis været i stand
til at imødekomme efterspørgslen, der dog har været noget lavere
end forventet. Det til trods for, at man også her har gjort meget
for at sprede budskabet om efteruddannelsen via pjecer og
informationsmøder.
Jens Odgaard forventer, at efterspørgslen på kurserne vil stige hen
mod juni 2010, hvor de første tidsfrister i indfasningsordningen
udløber: "Vi er klar til at modtage de kursister, der måtte være.
Men jeg er bange for, at vi kommer til at aflyse flere hold",
fortæller han.
AMU Nordjylland - vi kan sagtens følge med
efterspørgslen
Når vi bevæger os længere nordpå til AMU Nordjylland, er
situationen ikke meget anderledes. Her er der heller ingen
meldinger om lange ventelister. Dog synes efterspørgslen at være
større end hos AMU Syd, og man har ikke været nødt til at aflyse
hold pga. manglende tilmeldinger. "Jeg har ikke hørt noget om nogen
ventelister, og vi opretter ekstra hold, når der er behov for det",
fortæller Mogens Davidsen, der er faglærer på AMU Nordjylland.
Skolen, der siden den 10. september har gennemført to hold, har tre
planlagte hold i december og fem i de første to måneder af 2010.
Også her har man indkøbt nye lastbiler til undervisningen af de
mange chauffører, der skal gennemgå efteruddannelsen.
Ved en hurtig rundspørge er der altså ikke noget, der tyder på
andet end, at landets transportskoler i høj grad har kapacitet til
at løfte opgaven i forbindelse med den obligatoriske
efteruddannelse. "Vi ser her resultatet af et flot stykke arbejde i
både den forberedende og indledende fase i forbindelse med
efteruddannelsen. Meget tyder altså på, at chaufførerne kan få
deres efteruddannelse uden at skulle vente på den", fortæller TURs
sekretariatschef Hans Christiansen.
Obligatorisk efteruddannelse
Den 10. september 2009 trådte EU-bekendtgørelsen om
kvalifikationskrav på godsområdet i kraft. EU-direktivet betyder,
at alle erhvervschauffører skal gennemføre 5 dages efteruddannelse
hvert 5. år. Indholdet er i hovedtræk repetition af
grunduddannelsen med vægt på færdselssikkerhed og energirigtig
kørsel.
-TUR