Årets tredje og sidste AMU-dialogmøde med skolernes
uddannelseschefer blev afholdt på Transportcenter Djursland -
Tradium den 11. oktober, hvor der var særlig fokus på de nye
censorordninger inden for kran- og gaffeltruckområderne.
Kran og gaffeltruck - arbejdstilsynet har fastsat nye regler for
censorordningerne
Uddannelseskonsulent Leif Michael Larsen og sekretariatschef Hans
Christiansen fra TUR fremlagde den samlede problemstilling i
forhold til de nye censorordninger og de tilhørende vejledninger.
TUR har løbende drøftet de nye censorvejledninger på dialogmøder
med skolerne igennem hele 2012. Dette er sket på AMU-dialogmøderne
i marts og juni. Herudover er der løbende tilgået skolerne
information om det nye lovgrundlag. Ligeledes har TUR formidlet
information, med Arbejdstilsynets deltagelse, på de årlige kran- og
gaffeltruckkonferencer i perioden fra 2008 til i år.
De ændrede vilkår på området er fastsat af Arbejdstilsynet under
iagttagelse af, at de gældende regler for uddannelse jf. lov om
erhvervsuddannelse og lov om arbejdsmarkedsuddannelser, er
overholdt. TUR lagde på dialogmødet vægt på, at der i forhold til
de nye censorvejledninger ikke er sket en skærpelse af reglerne.
Tværtimod er der tale om en lempelse, idet skolernes undervisere
ikke længere behøver at være godkendte AT-censorer. Dog har mange
skoler allerede nu oplyst, at alle deres undervisere også skal være
godkendte AT-censorer.
Drøftelse af konsekvenserne af den nye
censorordning
På dialogmødet fandt der en længere drøftelse sted omkring de nye
retningslinjer. Og skolerne havde tydeligvis meget forskellige
opfattelser af ændringernes betydning og konsekvenser. Enkelte
skoler gav udtryk for, at der var tale om væsentligt øgede udgifter
for skolerne sammenholdt med faldende takster, mens andre skoler
ikke mente, at den nye censorordning ville få nævneværdig økonomisk
betydning for skolernes drift.
TUR oplyste i den anledning, at TUR ikke har direkte indflydelse
på eventuelt "faldende takster". Endvidere har de skoler som hidtil
har været direkte involveret i udredningsarbejdet omkring den nye
censorordning ikke påtalt, at der skulle være sket væsentlige
ændringer i de økonomiske rammer for håndtering af censorordningen.
Det er endvidere TURs vurdering, at der objektivt ikke vil blive
behov for flere censorer end hidtil, da antallet af prøver de
sidste par år har været meget jævnt. TUR kunne oplyse, at det
årlige forbrug af nye censorer fra erhvervslivet udgør et sted
mellem 18 til 25 censorer (dækkende såvel kran som
gaffeltruckområdet).
Hans Christiansen opfordrede skolerne til at dokumentere eventuelt
stigende omkostninger i den kommende tid, såfremt det skulle vise
sig, at skolernes pålægges ekstra omkostninger som følge af den nye
censorordning.
Leif Michael Larsen påpegede desuden, at Arbejdstilsynet i
udgangspunkt havde forlangt, at de nye AT-censorer som jf.
ændringerne i den nye censorordning skal konverteres fra tidligere
status som skoleudpegede, skulle aflægge fuld prøve ved overgangen.
Men på TURs foranledning var det lykkedes at overtale
Arbejdstilsynet til, at disse censorer kunne opnå AT-status uden
deltagelse i prøve, men blot gennem deltagelse på et særligt ét
dags konverteringsforløb med gennemgang af rammer og vilkår for
prøveafholdelse. Dermed var det lykkedes for TUR at spare skolerne
for store ekstraudgifter.
Udover spørgsmålet om AT-censorordningen blev følgende
temaer drøftet på mødet:
Kørsel på det køretekniske anlæg
Dagen sluttede af med en testkørsel på Transportcenter Djurslands
fremragende køretekniske anlæg, hvor deltagerne fik mulighed for at
følge en erfaren chaufførs evne til manøvrering på glatbane.
AMU-dialogmøder i 2013
AMU-dialogmøderne i 2013 afholdes som flg.:
Den 7. marts 2013 Erhvervsskolen Nordsjælland
Den 6. juni 2013 UC Holstebro
Den 24. oktober 2013 AMU Nordjylland
TURs PP-præsentation fra dagen kan downloades
her
- TUR