Lærlingens uddannelse er et fælles mål

16. marts 2017

Transportfirmaet K. V. Markussen har en mentorordning for firmaets lærlinge. Omdrejningspunktet er, at lærlingene selv får lov til at vælge, hvem af kollegaerne der skal være deres mentor.

Laerlingens-uddannelse-er-et-faelles-maal

Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvordan man vælger at organisere en mentorordning. Telefonerne hos K. V. Markussen bimler og ordrerne står i kø, så for at lærlingene ikke blev overladt til sig selv, besluttede leder og disponent, Torben Ladegaard, at de skulle etablere en mentorordning for firmaets lærlinge.

Omdrejningspunktet for mentorordningen er, at lærlingene selv får lov til at vælge, hvem af kollegaerne de vil have som deres mentor. Så da firmaets nye lærling, Lasse Petersen, begyndte i virksomheden var procedureren klar:

- Min chef sagde, at jeg selv kunne bestemme, hvem jeg har lyst til at have som mentor. Det giver jo én mulighed for at finde den kollega, som man klinger bedst med, forklarer Lasse.

- Jeg kørte ture med tre kollegaer, inden jeg valgte, hvem der skulle være min mentor. Jeg valgte den kollega, som jeg har mest tilfælles med, og det var rigtig godt. Hvis jeg er i tvivl om noget, så ved jeg, at ham kan jeg altid gå til. 

Se film: Sådan afstemmer man forventninger

Det er vigtigt at afstemme forventninger

Hos K. V. Markussen i Middelfart går de højt op i, at lærlingene lærer det, de skal kunne for at blive klar til svendeprøven, og for at de bliver dygtige medarbejdere. Derfor prioriterer Torben at tage en fælles snak med mentoren og lærlingen, så de sammen kan få talt om, hvad de forventer af hinanden og af det forløb, lærlingen skal igennem.

- Som ledelse er det vigtigt, at vi afstemmer forventninger, fordi vi har et fælles mål om, hvor lærlingen skal være henne, når han er udlært, forklarer han.

Når de tager en forventningsafstemning på chefens kontor, så handler det både om lærlingens faglige niveau og om den sociale holdånd mellem kollegaerne.

Se film: Mentor i transportbranchen

3 gode råd fra faglæreren: Sådan får I en god forventningsafstemning

Jette Lindskov er faglærer på EUC Lillebælt og underviser bl.a. på AMU-kurset ”Transportbranchens mentoruddannelse”. Hvis I allerede har en mentor eller en person, som er udpeget til at tage sig af lærlingene, så er har hun tre gode råd til, hvordan man gennemfører en god forventningsafstemning.

  1. Lav en forventningsafstemning hurtigst muligt, når lærlingen er begyndt i virksomheden
  2. Skriv aftalerne ned, så I kan huske dem
  3. Husk at forventningsafstemning går begge veje – både virksomheden og lærlingen skal blive hørt

Transportbranchens mentoruddannelse

Hvad: En AMU-kursuspakke

Varighed: 3 dage

Hvor: 8 skoler er godkendt til at udbyde AMU-kursuspakken

Hvem: Transportbranchens mentoruddannelse er for den medarbejder, som har en hverdag sammen med en transportlærling. Fx som daglig leder, lærepladsansvarlig eller som udvalgt kollega, der er særlig opmærksom på, at lærlingene trives.

Bonus: Transportens Udviklingsfond bakker op om Transportbranchens mentoruddannelse ved at tildele medlemsvirksomheder en mentorbonus på 5.000 kr., hvis de uddanner en medarbejder via Transportbranchens mentoruddannelse og i samme kalenderår ansætter en lærling.

Få mere at vide om Transportbranchens mentoruddannelse på transportuddannelser.dk/mentor

- TUR

 

facebook twitter