TUR snakker MatematikFessor med lagerelev

23. november 2017

Der er mentale high-fives, når indlæringen lykkes på en sjov måde. MatematikFessor fungerede for en pilotprojektklasse i Kalundborg.

I efteråret har MatematikFessor været afprøvet i et pilotprojekt på erhvervsskoler med transportelever. Projektet har haft til mål at styrke lærlingenes matematiske kompetencer ved at give dem succesoplevelser via portalen MatematikFessor.dk.

Opgaverne i portalen tilpasser sig den enkelte elevs faglige niveau, og underviseren får et detaljeret overblik over elevens faglige udfordringer og fremskridt.

TUR har været i Kalundborg for at finde ud af, hvordan lagereleven Jesper, der oplevede MatematikFessor i sin naturfagsundervisning, tog imod det innovative læringsredskab:

- Man får det jo lidt bedre oppe i hjernen. Især når man ikke har været god til det - at sidde og føle at jeg kan faktisk godt.

- Det blev forklaret, så man forstod det bedre og ok, det var faktisk ikke så svært. Det giver jo noget for én selv. Man laver lige sådan en indre highfive til sig selv, siger Jesper i interviewet.

Se hele interviewet med lagereleven

- TUR

Fakta om MatematikFessor:

  • MatematikFessor er en online matematikportal med en database af opgaver til alle klassetrin
  • Portalens opgaver tilpasser sig den enkelte elevs faglige niveau
  • Eleven arbejder ved sin egen computer og læreren kan live følge med i besvarelserne
  • 75% af Danmarks folkeskoler bruger portalen
  • TUR Forlag er initiativtager bag pilotprojektet, og TEC og EUC Nordvestsjælland er de erhvervsskoler, der i første omgang er med til at teste konceptet.

Læs artiklen: "Pilotprojekt opkvalificerer lærlinge og giver succesoplevelser"

Læs artiklen: "Store perspektiver for undervisningsprojekt"

Læs artiklen: "MatematikFessor: "Man lærer faktisk noget""

Læs artiklen: ”Faglærer: Sund skepsis blev til positivitet”  

facebook twitter