Den gode historie: Ildsjælen Tahir har skabt en lektiecafe på TEC

10. januar 2024

I 2017 tog Tahir springet fra erhvervsøkonom til elektriker. Denne karrieændring åbnede hans øjne for, at der er stor forskel på uddannelsesmiljøerne herhjemme. Tahir mener, at erhvervsuddannelserne er nødt til at skrue op for de faglige og sociale fællesskaber, hvis man skal rekruttere flere unge til disse uddannelser. Derfor har han startet en lektiecafe på TEC Frederiksberg, som netop har til formål at løfte denne del.

Lektiecafe (1)

Tahir Mahmood er oprindelig uddannet erhvervsøkonom fra handelsskolen, men efter at have været inden for den branche i flere år, besluttede Tahir sig for at blive elektriker. Der skulle ske noget nyt. Han startede derfor i 2017 på uddannelsen til elektriker.

Denne karriereændring åbnede hans øjne for den betydelige forskel, der eksisterer mellem uddannelsesmiljøerne herhjemme. Tahir oplevede på erhvervsuddannelsen ikke, at der var fokus på det sociale fællesskab, som man ellers ser på andre uddannelser. I et interview med A4 Medier fortæller Tahir:

"Den her slags miljøer, hvor der virkelig er plads, til at man kan fordybe sig og dyrke både de sociale og faglige fællesskaber har længe været en integreret del af de gymnasiale uddannelser og universitetsverdenen, mens det har været underprioriteret og manglet ressourcer på erhvervsuddannelserne."

På grund af de manglende sociale og faglige fællesskaber gik Tahir i dialog med Dansk El-Forbund og TEC Frederiksberg om, hvordan miljøet på uddannelserne kunne forbedres. Dette resulterede i en lektiecafé på TEC Frederiksberg, som skal skabe plads til fordybelse og socialt samvær.

Lektiecafeen startede op i 2019, og hver onsdag mødes elever og lærlinge for at fordybe sig i det faglige. Til cafeerne har de unge også mulighed for at få hjælp til deres uddannelse samt snakke om det svære og udfordrende både under uddannelsen og i livet.

"Selvom det er vigtigt med en god løn, som vi i store træk jo har i elektrikerfaget, så er det langtfra nok kun at lokke med det, hvis vi skal beholde folk i faget - og ikke mindst tiltrække nye. Og her er lærings- og uddannelsesmiljøerne omkring EUD’erne bare blevet groft underprioriteret. For en ting er, hvad politikerne siger, men noget andet er handling bag ordene, så det rent faktisk ændrer noget i praksis i forhold til at komme rekrutteringsudfordringerne til livs. Vil man det, må man også skabe bedre og attraktive lærings- og uddannelsesmiljøer på alle måder," Tahir Mahmood.

Uddannelsesmentor og rollemodel
Tahir mener heller ikke, at der er nok rollemodeller i håndværkerfagene, som de unge kan spejle sig i. Netop derfor bruger han gerne 15 timer frivilligt om ugen på lektiecafeen, men han har også påtaget sig hvervet som mentor for fire lærlinge i Kemp & Lauritzen, hvor han er ansat. Tahir fortæller:

"Jeg synes, at vigtigheden af rollemodeller er blevet negligeret i vores fag. Rollemodeller, der gør noget for eleverne og faget. Rollemodeller, der kan repræsentere de underrepræsenterede grupper i vores fag - om det så handler om at være kvinde, at have en anden etnisk baggrund end dansk, ens seksualitet eller noget fjerde".

- TUR

Denne historie er først bragt af A4 medier. Læs hele interviewet her!

facebook twitter