- 12. jun 2023
- EUD
Bedsteforældre-ordning på Mercantec medvirker til øget trivsel hos elever
Flere virksomheder og skoler oplever, at det er blevet sværere at fastholde elever i deres uddannelse. Derfor kan det være nødvendigt for både skoler og virksomheder at gøre sig nøje overvejelser om - eller udarbejde en strategi for - hvordan de skaber vellykkede skoleforløb og praktikforløb, der tager højde for eleverne forventninger og udfordringer.
En af de skoler, som arbejder aktivt med fastholdelse af elever, er Mercantec i Viborg, kommunens største uddannelsesinstitution, som har implementeret en række trivselstiltag, der skal hjælpe eleverne igennem deres uddannelse.
Ét af disse tiltag er deres bedsteforælder-ordning, som de implementerede i 2007, efter de oplevede et større frafald blandt deres elever. Ordningen betyder, at skolen har 22 bedsteforældre ansat, der arbejder sammen med lærere, studievejledere og kontaktlærere for at hjælpe eleverne igennem deres uddannelser.
Øget fokus på elevernes trivsel
TUR har spurgt Mercantecs direktør, Adrian Tresoglavic, om hvilken rolle bedsteforældrene spiller for deres elever:
Hvem er bedsteforældrene?
Bedsteforældre, der ønsker at være en del af ordningen, skal mindst være fyldt 60 år, da det i høj grad er deres livserfaring, som har en positiv indflydelse på deres elever. Bedsteforældrene skal ikke fungere som hjælpelærere, selvom de kan hjælpe med lektielæsningen, men derimod være en støttende hånd for eleverne, især på det sociale plan. De hjælper derfor både eleverne med lektielæsning, motivation og støtte. Særligt ved bedsteforældrene er også deres evne til at skabe relationer til eleverne:
Det er ikke kun eleverne som nyder godt af ordningen. Bedsteforældrene selv siger, at de finder meget mening i deres rolle som bedsteforældre. De oplever deres rolle som meget tilfredsstillende og betydningsfuld for eleven, da de kan mærke, de gør en forskel overfor skolens elever.
Opfordring til andre skoler
Mercantec er selv utrolig tilfredse med ordningen og svarede derfor følgende på spørgsmålet, om de ville anbefale ordningen til andre skoler: