- 20. apr 2018
- AMU
Det nye AMU: Skole håber på realistiske og gangbare løsninger
Trepartsaftalen sigter efter et styrket og mere fleksibelt AMU. Centralt stillede prøver ved afslutning af alle AMU-kurser og mulighed for at udbyde delmål af kurser, alene eller sammen med andre delmål, er nogle af de indsatsområder, der skal bidrage til at styrke kvaliteten, overførbarheden og sikre den nationale standard i AMU. Derudover er målet at gøre AMU mere fleksibelt og transparent for brugerne.
Lige nu har alle efteruddannelsesudvalgene på tværs af brancher taget fat på opgaven om at gennemføre trepartsforhandlingernes ønske om ændringer i AMU. Imens venter skolerne på efteruddannelsesudvalgenes udmeldinger, da det er dem som i sidste ende skal sikre, at ændringerne føres ud i livet.
Frygter meningsløse administrative byrder
Her oplever man ifølge Finn Ravn, der er uddannelseschef hos AMU-Fyn, en ventetid, hvor man håber på, at de ændringer, der kommer, også følges op af realistiske og gangbare løsninger, der ikke påfører skolerne meningsløse administrative byrder.
Det er særligt kravet til de kommende prøver i AMU, som vækker bekymring for, hvordan set-up ’et for prøveafviklingen kommer til at se ud, og hvad det vil komme til at betyde for skolerne.
Som udgangspunkt lægger Undervisningsministeriet op til, at det står skolerne frit for at vælge det it-system, de ønsker at anvende til prøverne. Dette kan reelt betyde, at prøver i AMU ikke blot afholdes forskelligt fra branche til branche, men også fra skole til skole. Det mener Finn Ravn er uholdbart og ikke i tråd med formålet om at sikre overførbarheden i AMU.
Færre kurser skal give overblik
En af de opgaver, som efteruddannelsesudvalgene endvidere er stillet, er en gennemgang af AMU-porteføljen, hvor formålet er, at der skal være færre og bredere kurser.
Idéen om at gøre AMU-udbuddet mere overskueligt er, ifølge Finn Ravn, som udgangspunkt god. Men han mener, at man i sin iver skal passe på, at man ikke glemmer deltagerne. Han peger på, at der kan være stor forskel på, hvilket sigte undervisningen har, når der undervises i fx kundeservice eller konflikthåndtering. Her afhænger det i høj grad af, hvilke deltagere, der er på kurset.
Større fleksibilitet på tværs af kurser og deltagere
Et af formålene med trepartsaftalen er desuden, at AMU-kurser skal kunne deles op i delmål, som kan udbydes fleksibelt i forhold til virksomheders og deltageres behov. Delmålene skal blandt andet kunne bruges til at sammensætte målrettede kurser inden for de enkelte brancheområder, men også på tværs af brancher.
Dette er en mulighed som Finn Ravn godt kan se mening i, men han påpeger samtidig, at mulighederne afhænger af skolens størrelse og hvordan de kommende prøver kommer til at skulle afvikles.
AMU Fyn synes generelt, at delmål og prøver er gode initiativer og er klar til at fat på opgaven, når den kommer.
TEMA: I løbet af de kommende uger, vil TUR under temaet ”det nye AMU” interviewe uddannelseschefer fra transportskoler på tværs af Danmark om forventningerne til den kommende revision af AMU som en del trepartsaftalen. Artiklerne udgives i TURs nyhedsbrev og sætter spot på de kommende ændringer i AMU, herunder centralt stillede prøver, delmål, sammenlægning og af kurser og det nye arkiv for kurser med lav aktivitet.