- 25. maj 2018
- AMU
Fjernundervisning skal gøre AMU fleksibelt
Forsøg med fjernundervisning i AMU og VEU-godtgørelse ved ikke-tilstedeværelsesundervisning er nogle af de initiativer, som regeringen og arbejdsmarkedets parter har indgået en aftale om som en del af trepartsaftalen. Formålet er at et skabe muligheder for mere fleksibilitet, der kan imødekomme virksomhedernes og deltagernes forskellige behov for læring. Samtidig skal det bidrage til at øge tilgængeligheden af kurser, som vil være uafhængige af tidspunkter og geografi.
Prøver gør fjernundervisning muligt
Kjeld Møller Pedersen, professor ved Syddansk Universitet og formand for VEU-rådet, der rådgiver undervisningsministeren om erhvervsrettet og almen voksen- og efteruddannelse, har som medlem af en ekspertgruppe for voksen- og videreuddannelse været med til at komme med anbefalinger til løsningsmodeller for, hvordan man kan styrke voksen-, efter- og videreuddannelsessystemet. Her har fjernundervisning længe været kendt som et alternativ til at skabe fleksible undervisningsformer.
I AMU har det traditionelt været det, at en deltager har været fysisk til stede på et kursus, der har været baggrunden for, at faglæreren har kunnet vurdere, om deltageren har nået målet på AMU-kurset. Med indførsel af prøver i AMU, vil bedømmelsen ligge i, om deltageren består prøven.
Tid og rum er centralt
Med nye muligheder for at tilrettelægge undervisningsforløb med fjernundervisning vil deltageren opleve øget frihed i undervisningen, der i højere grad kan imødekomme deltagerens og virksomhedernes behov for fleksibilitet.
Undervisningsforløb kaldes ’blended learning’, når undervisningen, hvor fysisk tilstedeværelse er nødvendig eksempelvis for at gennemføre praktiske øvelser, suppleres med fjernundervisning for de teoretiske dele. Dermed oplever kursisten en øget frihed i undervisningen ifølge Kjeld Møller Pedersen:
Velovervejet planlægning af forløb
Når overvejelserne omkring planlægningen af et undervisningsforløb lander på fjernundervisning, er det ifølge Kjeld Møller Pedersen vigtigt at afveje fordele og ulemper ved fjernundervisningen.