Sps Redi 500X333
  • 5. jul 2023
  • EUD

Ny analyse: Elever med diagnoser mangler støtte, mens de er i lære

Mange elever får ikke SPS-støtten med sig, når de skal i lære. Analyse peger på flere årsager til dette, herunder at nogle erhvervsskoler ikke er tilstrækkeligt opmærksomme på støtten.

På 7 ud af 10 erhvervsskoler er det under 40 % af de elever, som får SPS til at håndtere deres uddannelse pga. psykiske funktionsnedsættelser, der tager støtten med sig, når de skal i lære. Det konkluderer en ny analyse fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).

SPS er en individuel kompenserende støtte, der stilles til rådighed for elever med en funktionsnedsættelse eller tilsvarende svære vanskeligheder. Det kan for eksempel være elever med ordblindhed, en psykisk funktionsnedsættelse - som angst, depression, ADHD, ADD, ASF, skizofreni, PTSD eller borderline - en neurologisk funktionsnedsættelse samt bevæge-, syns- eller hørenedsættelse.

Formålet med SPS er at sikre, at elever med funktionsnedsættelser kan uddanne sig på lige fod med andre elever.

 

Flere årsager til manglende støtte

Det er erhvervsskolerne, der har ansvaret for at sikre, at eleverne får den relevante støtte - også mens de er i lære. Men ifølge analysen er der forskellige grunde til den manglende støtte ude på lærepladserne. Der fremhæves især fire forklaringer: 

  1. Erhvervsskolens ledelse prioriterer ikke området
  2. Oplæringssteder møder et tungt og krævende SPS-system
  3. Eleverne selv ønsker ikke SPS i deres oplæringsperiode
  4. Fysisk afstand mellem skole og oplæringssted vanskeliggør samarbejde

 

Bange for stempel

I en pressemeddelelse fortæller Sara Hach, som er seniorkonsulent hos EVA, at der er et uopfyldt støttebehov blandt SPS-modtagere på erhvervsskolerne:

Læs pressemeddelelse her
Udfordringen, ved, at eleverne ikke får gjort opmærksom på deres støttebehov, er, at deres udfordringer kan vokse sig store, så de mistrives og falder fra. Samtidig oplever eleverne, at det er svært at skulle til samtale med en potentiel fremtidig arbejdsgiver og starte med at fortælle om deres udfordringer. Vores undersøgelse peger derfor på, at skolen har en vigtig rolle at spille for, at en sådan samtale finder sted, og foregår på en konstruktiv måde.
Sara Hach, seniorkonsulent hos EVA