”Tag styringen – tag en transportuddannelse”

17. december 2020

Mellem jul og nytår lanceres en ny kampagne, som skal få flere unge til at få øjnene op for, at en transportuddannelse er et attraktivt uddannelsesvalg.

Nyhedsbrev _600x 384

Vejen snor sig smukt i landskabet foran lastbilen. Den grønne motor spinder, mens julepynt og julelys glider stille forbi udenfor. Danskernes julegaver, julemad og julehygge skal nå frem til d. 24. december.

Bag rattet sidder en transportlærling, som har taget styringen. Frisk og med et smil på læben er der fuld kontrol over situationen. Kan du se billedet for dig? Det kan vi.

Transportbranchen har brug for flere unge, der, som denne unge lærling, vælger at tage en erhvervsuddannelse og blive faglært indenfor transportfaget. Derfor lancerer Transporterhvervets Uddannelser, med arbejdsmarkedets parter i ryggen, en ny kampagne, som skal få endnu flere unge til at tage en af de mange transportuddannelser.

Med kampagnenavnet ”Tag styringen” appelleres der til de unge, som ikke ønsker at sidde fast i det klassiske ”hamsterhjul”. Derimod har disse unge et ønske om selv at tage styringen over deres eget liv. De gider ikke kedelige møder og langsomt skrivebordsarbejde. Med en faglig uddannelse i transportbranchen, bliver man ”herre i eget transportmiddel” og er i vid udstrækning med til at holde hjulene i samfundet i gang.

Kampagnen udspringer fra projektet ”Transportbranchen i en ny tid”. Projektet er støttet af Nordea-fonden samt Transport- og Lagerområdets Kompetenceudviklingsfond og Handels- og Transportbranchens Udviklings- og Samarbejdsfond.

Transportbranchen er med i frontlinjen mod covid-19
Kampagnen er søsat med arbejdsmarkedets parter, som for transportområdet er Dansk Industri, Dansk Erhverv og 3F, i ryggen. Organisationerne er glade for, at kampagnen også kan være med til at sætte fokus på transportbranchens vigtighed netop i disse tider.

- Alle ved, at sundhedsfagligt personale er en del af den ”kritiske arbejdsfunktion” under corona-pandemien, men færre er bevidste om, at transportbranchen også er en del af frontlinjen mod corona, fortæller Michael Boas, som er formand for TUR og chefkonsulent i Dansk Industri.

Til dette uddyber TURs næstformand og forhandlingssekretær i 3F, Kim Poder:

- Alle transportmedarbejdere i Danmark er vigtige, når det gælder forsyningssikkerheden både nationalt og internationalt, og de har gjort det rigtigt godt under corona-krisen. For eksempel kan vi se lagermedarbejderen, som styrer lagerbeholdningen i medicinal- og fødevarevirksomheder, og godschaufføren, som leverer varerne til butikkerne. Og vi skal jo heller ikke glemme vores buschauffører, som transporterer personer fra A til B – der er jo stadig nogen, som skal bruge offentlig transport for at møde op på deres fysiske arbejdspladser.

- Med kampagnen vil vi også gerne vise mor og far, at når deres søn eller datter vælger en transportuddannelse, så får de ikke ”kun” et godt arbejdsliv med mange fremtidsmuligheder, men ved at arbejde i transportbranchen er de også med til at løfte vigtige samfundsopgaver, fortæller Marianne Kragh, som er medlem af TURs bestyrelse og chefkonsulent i Dansk Erhverv.

Sociale medier skal nå de unge og deres forældre
Kampagnematerialerne dækker bredt og man vil fra kampagnestart kunne følge med på Facebook, Instagram og YouTube, hvor unge ambassadører fra transportbranchen vil vise, hvorfor og hvordan netop deres uddannelse er med til at tage styringen.

- TUR

facebook twitter