Pressefoto TUR Sebine Ambulancebehandler
  • BirgitteBirgitte Theresia Henriksen
  • 17. okt 2025

Flot evaluering af ambulancebehandleruddannelse

Rambøll-evaluering konkluderer, at den nye ambulancebehandleruddannelse i høj grad lever op til målet om at styrke behandlernes præ-hospitale kompetencer og dermed bidrager til målet om at integrere ambulancetjenesten i det samlede sundhedstilbud.

Evalueringen har undersøgt, om eleverne erhverver sig de nødvendige kompetencer til en effektiv drift af ambulanceområdet, og om kompetencerne matcher arbejdsmarkedets behov. Konklusionen er, at mål og intentioner for behandleruddannelsen, der i 2019 blev omlagt fra uddannelsen som ambulanceassistent, i høj grad er indfriet, og at der ikke er behov for væsentlige justeringer. 

Repræsentanter for Transporterhvervets Uddannelsers brancheudvalg for ambulance og redning, der har bestilt evalueringen, udtaler:

"Det er en meget positiv evaluering, som vi kan være stolte af," siger Ditte Schlüntz, uddannelseschef i Falck Emergency DK og næstformand i brancheudvalget for ambulance og redning, og tilføjer: ”Den bekræfter den høje kvalitet i uddannelsen, som er opnået ved at skræddersy den til arbejdsmarkedets behov og ved at skabe en velfungerende vekselvirkning mellem teori og ambulancepraktik.”

”Evalueringen viser, at vekseluddannelsesprincippet virker, og at både arbejdsgivere, elever og nyuddannede oplever, at de får en uddannelse, der matcher branchens behov,” istemmer Flemming Overgaard, gruppeformand for transport i 3F og formand i brancheudvalget for ambulance og redning.

Også fra regionerne lyder det, at evalueringen er særdeles tilfredsstillende: ”Det er lykkedes os at skabe en uddannelse, hvor både elever og færdiguddannede behandlere i høj eller meget høj grad har en sundhedsfaglig identitet og sundhedsfaglige kompetencer, der i stigende grad efterspørges af et sundhedsvæsen i hastig udvikling,” siger direktør i Ambulance Syd, Steen Schougaard Christensen, der repræsenterer Danske Regioner i brancheudvalget.

Fra klassisk trafikuheld til præ-hospital behandling

I evalueringen fremgår det, at selvom uddannelsens øgede fokus på præ-hospital behandling har givet eleverne en større faglig ballast, bør kompetencerne styrkes yderligere. Det skyldes især, at behandlerne forholdsmæssigt møder færre klassiske trafikuheld på en arbejdsdag, end de møder ældre medicinske patienter med kroniske sygdomme.

Nu vil vi arbejde videre med de kompetencer, som rapporten peger på kan styrkes. Det drejer sig om justering af enkelte fag, øget samarbejde mellem oplæringsvirksomheder og skoler, styrke elevernes refleksionskompetencer samt kompetencer ift. de sub-akutte opgaver,” afslutter Thomas Brücker, sektorformand i FOA og medlem af Transporterhvervets Uddannelsers brancheudvalg for ambulance og redning.

 

Evalueringens hovedkonklusioner:

  • Mål og intentioner med uddannelsen er i høj grad indfriet, og der er ikke behov for væsentlige justeringer.
  • Eleverne opleves som yderst kompetente og fagligt stærke og har væsentligt forbedrede sundhedsfaglige kompetencer, hvor især den præ-hospitale behandling står stærkt. Der er et højt refleksionsniveau, men potentiale for et endnu højere niveau.
  • Forbedringspotentialer omhandler:
    1. at styrke den sundhedsfaglige profil yderligere, især på det sub-akutte område.
    2. at træne elevernes samarbejdskompetencer og kritisk reflektions- og vurderingsevne.

 

Læs National evaluering af ambulancebehandleruddannelsen:

Pixieversion

Læs National evaluering af ambulancebehandleruddannelsen:

Den fulde rapport

 

Om evalueringen:

  • Udarbejdet af Rambøll i 2025 på foranledning af Transporterhvervets Uddannelsers brancheudvalg for Ambulance og Redning.
  • Ambulancetjenesten er i dag et avanceret behandlingstilbud til akutte og ikke akutte patienter og er en integreret del af de sundhedsfaglige tilbud til borgere og sundhedsvæsenet. Det øgede kompetencebehov inden for det præ-hospitale førte i 2019 til den nye behandleruddannelse.
  • Uddannelsen varer tre år og syv md. vekslende mellem teori og praktik på hospital og i ambulance.
  • Knap 50% af eleverne er kvinder og andelen er stigende, gennemsnitsalderen er 28 år.
  • Ca. 2/3 af de eleverne har en gymnasial eller erhvervsuddannelse, knap 1/5 en mellemlang uddannelse.
  • Uddannelsen udbydes på Rybners i Esbjerg og på U/NORD i Hillerød.  


Læs mere om ambulancebehandleruddannelsen her.