- 17. okt 2025
Flot evaluering af ambulancebehandleruddannelse
Evalueringen har undersøgt, om eleverne erhverver sig de nødvendige kompetencer til en effektiv drift af ambulanceområdet, og om kompetencerne matcher arbejdsmarkedets behov. Konklusionen er, at mål og intentioner for behandleruddannelsen, der i 2019 blev omlagt fra uddannelsen som ambulanceassistent, i høj grad er indfriet, og at der ikke er behov for væsentlige justeringer.
Repræsentanter for Transporterhvervets Uddannelsers brancheudvalg for ambulance og redning, der har bestilt evalueringen, udtaler:
"Det er en meget positiv evaluering, som vi kan være stolte af," siger Ditte Schlüntz, uddannelseschef i Falck Emergency DK og næstformand i brancheudvalget for ambulance og redning, og tilføjer: ”Den bekræfter den høje kvalitet i uddannelsen, som er opnået ved at skræddersy den til arbejdsmarkedets behov og ved at skabe en velfungerende vekselvirkning mellem teori og ambulancepraktik.”
”Evalueringen viser, at vekseluddannelsesprincippet virker, og at både arbejdsgivere, elever og nyuddannede oplever, at de får en uddannelse, der matcher branchens behov,” istemmer Flemming Overgaard, gruppeformand for transport i 3F og formand i brancheudvalget for ambulance og redning.
Også fra regionerne lyder det, at evalueringen er særdeles tilfredsstillende: ”Det er lykkedes os at skabe en uddannelse, hvor både elever og færdiguddannede behandlere i høj eller meget høj grad har en sundhedsfaglig identitet og sundhedsfaglige kompetencer, der i stigende grad efterspørges af et sundhedsvæsen i hastig udvikling,” siger direktør i Ambulance Syd, Steen Schougaard Christensen, der repræsenterer Danske Regioner i brancheudvalget.
Fra klassisk trafikuheld til præ-hospital behandling
I evalueringen fremgår det, at selvom uddannelsens øgede fokus på præ-hospital behandling har givet eleverne en større faglig ballast, bør kompetencerne styrkes yderligere. Det skyldes især, at behandlerne forholdsmæssigt møder færre klassiske trafikuheld på en arbejdsdag, end de møder ældre medicinske patienter med kroniske sygdomme.
”Nu vil vi arbejde videre med de kompetencer, som rapporten peger på kan styrkes. Det drejer sig om justering af enkelte fag, øget samarbejde mellem oplæringsvirksomheder og skoler, styrke elevernes refleksionskompetencer samt kompetencer ift. de sub-akutte opgaver,” afslutter Thomas Brücker, sektorformand i FOA og medlem af Transporterhvervets Uddannelsers brancheudvalg for ambulance og redning.
Evalueringens hovedkonklusioner:
|
Læs National evaluering af ambulancebehandleruddannelsen:
Læs National evaluering af ambulancebehandleruddannelsen:
Om evalueringen:
|